KPMG: Topmanagers kiezen voor energiezuinige auto

11 januari 2013 Consultancy.nl

Ruim 90% van topmanagers vindt de energiezuinigheid van hun auto het belangrijkste bij het aanschaffen van een nieuwe auto. Andere populaire motieven zijn onder andere de prijs, de veiligheid en het comfort van het voertuig. Daarentegen worden de milieuvriendelijkheid en het uiterlijk van een auto steeds minder belangrijk. Dit concludeert KPMG uit onderzoek onder 200 topmanagers in de internationale automobielindustrie.
 
Plug-in hybride populair
Qua type voertuig verwacht de sector de komende vijf jaar fors meer vraag van de consument naar plug-in hybride voertuigen. Bijna 40% van de onderzochte bedrijven ziet de vraag naar dit type voertuigen de komende vijf jaar toenemen. Andere vormen van aandrijftechniek, zoals de pure, elektrische auto en de normale hybride variant, lijken tot 2018 terrein te verliezen.
 
Compacte auto’s populair in ontwikkelde landen
Het adviesbureau stelt dat er aanzienlijke verschillen zijn in koopmotieven tussen de opkomende landen en de gevestigde landen. “In de ontwikkelde landen zet men min of meer een stap terug en vormen betaalbaarheid, zuinigheid en efficiëntie de belangrijkste criteria bij de aankoopbeslissing”, zegt Haijo Kampinga van KPMG Advisory. “De keuze valt dan ook in het algemeen op de compacte voertuigen. Dat verklaart waarom men verwacht dat de verkoop van een merk als Dacia in West-Europa tot 2019 met zo’n 14% zal toenemen”.
 
Dure modellen populair in opkomende landen
In de opkomende landen is de omgekeerde trend zichtbaar. Zo kiezen bijvoorbeeld Chinezen en Russen steeds vaker voor een relatief dure auto. Dat betekent dat de consument in deze landen ondanks de hoge benzineprijzen en de gevolgen voor het milieu kiest voor relatief milieuonvriendelijke modellen, zoals de SUV, de pick-up en de MVP.


Profiel

Meer nieuws over

×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup
×
×
×