'Bij BCE leveren we onafhankelijk IT-advies'

19 juni 2024 Consultancy.nl 4 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

De consultants van BCE positioneren zich als onafhankelijke IT-adviseurs. Maar wat betekent dat eigenlijk? En hoe borgen ze dit binnen hun advisering? De consultants geven zelf tekst en uitleg.

Om te beginnen: Wat betekent onafhankelijk IT-advies? Wat ons betreft betekent het dat de adviseur maar één belang voorop heeft staan: de klant zo goed mogelijk helpen. Het maakt de adviseur niets uit welke keuze uiteindelijk gemaakt wordt, zolang de klant tevreden is met de keuze.

Kortom: de wensen en behoeften van de klant staan centraal. En die zijn – zeker in de wereld van IT – niet altijd in lijn met die van een externe partner.

'Bij BCE leveren we onafhankelijk IT-advies'

Een voorbeeld uit de praktijk. Stel een klant wil een nieuwe IT-oplossing selecteren. Dan neemt de klant waarschijnlijk contact op met een aantal interessante partijen. De klant volgt demo’s, krijgt de ene na de andere mooie presentatie te zien en hoort allerlei indrukwekkende verhalen.

Maar de klant krijgt ook een heleboel niet te zien en te horen. De adviseurs van de betrokken IT-leveranciers (of hun implementatiepartners) hebben namelijk allemaal focus op één oplossing – de oplossing die ze zelf verkopen.

Zij gaan de klant niet wijzen op dat slimme alternatief. Zij gaan de opdrachtgever niet een hele andere richting laten verkennen. Dat gaat in tegen hun belang en door hun focus kennen ze de markt vaak ook niet goed. Daardoor loopt de klant het risico om veel betere opties over het hoofd te zien.

Onafhankelijke IT-adviseurs zijn nergens aan gebonden en hebben brede kennis van de IT-markt. Zij nemen zoveel mogelijk opties mee. Ook de opties waar de klant zelf nooit aan had gedacht. Dat maakt de kans veel groter dat ze eindigen met de oplossing die perfect past.

Een onafhankelijke IT-adviseur ben je niet omdat je het zegt
Aan onafhankelijkheid moeten adviseurs actief werken. Het is fragiel. Als je er als adviseur niet bewust mee bezig bent, dan sluipen er ongemerkt toch voorkeuren in. Wij geloven eerlijk gezegd ook niet dat je 100% onafhankelijk kunt zijn. De achtergrond (opleiding, werkervaring, etc.) van een adviseur zal het advies altijd enigszins kleuren. Ook denken adviseurs bijvoorbeeld sneller aan oplossingen waar ze recent mee in contact zijn gekomen.

Dit is wat wij bij BCE doen om toch zo dicht mogelijk bij die 100% te komen:

1: We maken geen financiële afspraken met leveranciers
Dit is de belangrijkste. Wij hebben er geen enkel financieel belang bij om een bepaalde oplossing te adviseren. We krijgen geen kick-back fees, geen kortingen en geen andere compensaties. Zolang wij claimen onafhankelijk te zijn, zullen wij nooit afspraken maken met leveranciers. Hoe aantrekkelijk die ook zijn.

2: We leggen klanten altijd meerdere opties voor
We leggen onze klanten altijd meerdere opties voor, zodat ze uiteindelijk zelf kunnen kiezen. Daarin creëren we zoveel mogelijk contrast. We gaan dus niet alleen AFAS naast Exact zetten of Mendix naast OutSystems. We verrassen onze klanten met outside-the-box-oplossingen waar ze zelf nog niet aan had gedacht.

3: We doen ons onderzoek en nemen geen shortcuts
Alles gaat enorm snel in de IT-wereld. Er popt overal nieuwe software op en de bekendere pakketten komen continu met updates. We dwingen onszelf daarom om nooit shortcuts te nemen “omdat we het wel weten”. Wat vorige maand niet mogelijk was, kan deze maand heel goed wel mogelijk zijn. We doen dus altijd ons onderzoek.

4: We hebben geen andere takken die onze onafhankelijkheid tegenwerken
Veel adviesbureaus hebben naast hun adviestak ook nog andere takken. Soms vallen daar ook diensten en producten onder die ze in hun advies kunnen meenemen. Ze bouwen bijvoorbeeld ook software. Het wordt dan natuurlijk wel erg verleidelijk om hun collega’s een handje te helpen. Wij hebben alle takken afgestoten die onze onafhankelijkheid in de weg kunnen zitten.

5: We laten onszelf challengen
Voordat we onze klanten adviseren, laten we onszelf eerst challengen. In elk geval door onze collega’s, maar vaak ook door iemand die helemaal buiten BCE staat. Zien we dingen over het hoofd? Klopt onze gedachtegang? We blijven mensen en kunnen ongemerkt altijd tunnelvisie ontwikkelen. Een scherpe blik van iemand anders doet daarin wonderen.

Onafhankelijkheid kan ook heel irritant zijn

Let op: onafhankelijkheid kan ook heel irritant zijn. Want onafhankelijke adviseurs zijn namelijk echte partypoopers.

Als een klant een mooie oplossing heeft gevonden en met een leverancier om tafel gaat, dan begint die leverancier waarschijnlijk gepassioneerd te vertellen: “Ja hoor, dat kan zeker met onze oplossing. En wist je dat dit, dit en dit er ook mee kan?” De klant wordt aangestoken door het enthousiasme en samen komen de twee partijen in een ‘high’ terecht.

Een onafhankelijke adviseur vertelt de klant vervolgens iets heel anders: “Misschien is dat een mooie optie, maar laten we eerst eens bekijken wat je echt nodig hebt. En laten we er sowieso nog twee opties naast zetten.” Doei enthousiasme en hallo extra werk.

Maar uiteindelijk is zo’n onafhankelijk adviestraject de moeite waard. Het proces is misschien minder leuk, of duurt langer, maar de kans dat de klant de juiste keuze maakt is vele malen groter. En geloof ons, dat scheelt op de lange termijn een heleboel ellende. Dáárom dus onafhankelijk IT-advies.