Yellowtail helpt PMA met vernieuwen website en deelnemersportaal

03 juni 2024 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Meer nieuws over

Pensioenfonds PMA heeft een nieuwe website en nieuw deelnemersportaal in gebruik genomen. Het traject werd begeleid door Yellowtail Conclusion.

Sinds de oprichting in 1957 verzorgt PMA de pensioenen van medewerkers in de apotheekwereld. Momenteel heeft het fonds rond de 27.000 actieve deelnemers die werkzaam zijn bij ongeveer 2.000 apotheken door het land.

Toen bleek dat er behoefte was om de website en het deelnemersportaal van een upgrade te voorzien, lanceerde PMA in 2022 een programma om de twee te moderniseren. Hierop haalde het pensioenfonds Yellowtail Conclusion aan boord als consulting en delivery partner.

Yellowtail helpt PMA met nieuwe website en deelnemersportaal

“Onze website was sterk verouderd”, zegt Annemieke Biesheuvel, manager communicatie bij PMA. “We wilden de mogelijkheid hebben om vanuit de website in één lijn door te gaan naar een deelnemersportaal wat qua look en feel op elkaar lijkt, maar ook hetzelfde platform heeft zodat we ook klantreizen kunnen inregelen voor deelnemers. Zo kunnen klanten daar ook daadwerkelijk de pensioenaanvraag afronden.”

Met een vernieuwd deelnemersportaal wil PMA deelnemers beter en meer inzicht geven in hun pensioenopbouw en de keuzes die ze hebben. Een deelnemersportaal is voor deelnemers bovendien het uithangbord van de pensioenbeheerder en geldt dan ook als een van de belangrijkste onderscheidende factoren voor een pensioenfonds.

Het werk

Yellowtail ging direct van start met brainstormsessies met de mensen van PMA. Al heel snel begon de groep met het concreet bouwen van het platform. “Door de samenwerking op dagelijkse basis, konden we snel schakelen en kregen we inzichtelijk wat het resultaat zou worden”, schetst Biesheuvel, die positief werd verrast door de samenwerking op dagbasis en de professionele en oplossingsgerichte hulp. 

De interface moest gebruiksvriendelijker, zodat klanten beter inzicht krijgen in hun pensioengegevens en minder vragen hoeven te stellen. Wanneer ze deze dan toch hebben, kunnen ze hier op adequatere wijze mee geholpen worden, is de gedachte.

Het resultaat

De nieuwe website en het nieuwe portaal kunnen rekenen op de goedkeuring van de medewerkers van PMA. Pensioenaanvragen zijn eenvoudiger en inzichtelijker geworden. Met de vernieuwde interface kunnen dienstverleners van PMA deelnemers beter te woord staan. De site en het portaal zijn ook soepeler op elkaar afgestemd, laten de medewerkers weten.

Het ziet er moderner uit en werkt ook prettiger, geven ze aan. Informatie aanpassen is voor deelnemers eenvoudiger geworden. Zo is er bijvoorbeeld meer tijd bij de afdeling administratie voor moeilijke vraagstukken. Zij hebben beter inzicht in alle klantgegevens, waarmee de kwaliteit stijgt van hun dienstverlening.

Vanuit PMA wordt tevreden teruggeblikt op de samenwerking. “Als we tegen een probleem aanliepen, en we liepen soms tegen moeilijke problemen aan, was Yellowtail Conclusion altijd bereid om mee te denken”, vertelt Biesheuvel. “Ze hebben ons een heel klantvriendelijke oplossing geboden, wat zowel goed werkt voor onze deelnemers als voor mijn collega’s.”