Werken bij Vanberkel: Drie professionals delen hun ervaringen

21 mei 2024 Consultancy.nl 6 min. leestijd
Meer nieuws over

Hoe is het om te werken bij Vanberkel Professionals? Drie interim professionals van het Haagse adviesbureau voor de publieke sector – Hansje Kerklaan, Vincent Godei en Hong Wei Qian – delen hun ervaringen.

Op wat voor opdracht zit je momenteel?

Hansje: “Ik werk momenteel bij een grote ICT-dienstverlener binnen de Rijksoverheid, een agentschap van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Ik ben werkzaam bij de afdeling planning & control. Ik coördineer de interne en externe verantwoordingsrapportages en zorg dat deze voldoen aan de afspraken die gemaakt zijn met het ministerie.”

“Met name de combinatie van financiële en beleidsmatige werkzaamheden spreekt mij erg aan. Daarnaast is de afdeling een spin in het web voor wat betreft het monitoren en adviseren of de organisatie op de goede weg is richting de afgesproken stip op de horizon.”

Werken bij Vanberkel: Drie professionals delen hun ervaringen

Vincent: “Ik ben momenteel als projectcontroller actief bij Rijkswaterstaat. In deze rol draag ik zorg voor het financiële beheer van drie verschillende clusters binnen Rijkswaterstaat: Keringen Team 1, Team 2 en het team Dynamisch Verkeersmanagement - Vaarwegen (DVM-V).”

“Mijn werkterrein omvat de waterkeringen die ons land beschermen tegen hoog- en laagwater, maar ook stormvloedkeringen zoals de Hartelkering en de Maeslantkering. Ik ben betrokken bij het meerjarig onderhoud van deze essentiële infrastructuur. Mijn verantwoordelijkheden strekken zich uit van budgetbeheer tot het overzien van meerkosten voor extra werkzaamheden.”

“De benodigde informatie hiervoor verzamel ik maandelijks uit de overleggen met de contractmanagers. Ik voorzie hen ook van advies en zo lever ik een actieve bijdrage aan de besluitvormingsprocessen.”

Hong Wei: “Momenteel werk ik aan een opdracht bij de gemeente Zeist als financieel beheerder. Ik maak financiële analyses en draag er zorg voor dat de financiële processen goed verlopen, van begin tot einde.”

Wat maakt dit werk voor jou aantrekkelijk?

Hansje: “Non-profitorganisaties staan soms voor uitdagingen en kritiek, zoals vragen over de effectiviteit, efficiëntie en het beheer van middelen. Je mag natuurlijk kritisch zijn, maar je kunt er tegelijkertijd ook iets aan proberen te doen. Dat ik kan laten zien dat het in sommige gevallen anders, sneller of goedkoper kan, dat geeft mij heel veel voldoening.”

“Mijn opdrachtgever levert bijvoorbeeld ICT-diensten aan andere onderdelen binnen de Rijksoverheid. Door kritisch zijn word ik soms als een lastpak ervaren, maar in plaats van te denken dat de rekening toch wel wordt betaald, bekijk ik liever of het effectiever en efficiënter kan en hoop ik dat ze dit advies een volgende keer meenemen.”

Vincent: “Dat is de diversiteit tussen de drie clusters. Elk cluster heeft zijn eigen unieke aanpak en werkwijze. De objecten waar het om gaat vind ik ook fascinerend. Ik bezoek zo nu en dan een locatie en dan ervaar je de omvang ervan. Dat is iets waar je in het dagelijks leven misschien niet zo bij stilstaat.”

“Het werken voor de drie verschillende clusters vereist goed project- en timemanagement, ook omdat ik nog studeer. Ik bevind me momenteel in de laatste fase van mijn postmasteropleiding tot Registercontroller en ik werk vier dagen. Eén dag besteed ik aan de studie.”

Hong Wei: “Wat mij zo boeit aan het publieke domein is de samenwerking met de mensen om me heen. Iedereen is primair gedreven door het verlangen om de maatschappij te verbeteren en Nederland vooruit te helpen. In het publieke domein streeft men ernaar om projecten op een verantwoorde wijze af te ronden, met oog voor een maximale positieve impact op de samenleving. Dit gaat voorbij aan het streven naar winst.”

“Bovendien biedt de rol de mogelijkheid om mezelf verder te ontwikkelen. Ik doe een schat aan kennis en ervaring op. Zo kan ik deze wereld verkennen en ontdekken wat het beste bij mij past en waarin ik mij verder wil ontwikkelen.”

Wat onderscheidt Vanberkel Professionals als werkgever?

Hansje: “Er is heel veel aandacht voor jou als medewerker. Naast dat er veel leuke uitjes georganiseerd worden of inhoudelijke activiteiten waarmee je bijvoorbeeld als accountant aan je studiepunten kunt voldoen, vind ik dat er goed naar je geluisterd wordt en dat je echt centraal staat, wat natuurlijk erg prettig is.”

“Zo krijg ik regelmatig de vraag van mijn fieldmanager of resourcemanager of ik het nog naar mijn zin heb. Als ik iets anders zou willen, dan zou daar zeker gehoor aan worden gegeven. Deze betrokkenheid kom je niet overal tegen.”

Vincent: “Ik sluit me bij Hansje aan, de aandacht voor het individu is bijzonder. Dat is mede dankzij de begeleiding van de fieldmanagers. En laatst was ik op kantoor aanwezig en zag ik vooral hoe iedereen elkaar heel snel weet te vinden. Dat vond ik erg opvallend om te zien.”

“Naast deze persoonlijke connectie is er ook veel aandacht voor persoonlijke ontmoetingen. Deze bijeenkomsten zijn niet beperkt tot alleen professionele trainingen; er is ook ruimte voor ontspanning en vrijwilligerswerk, zoals de initiatieven van NL Cares.”

Hong Wei: “Vanberkel Professionals begeleidt je bij het maken van de juiste carrièrekeuzes. Ik wist voor ik begon nog niet precies welke kant ik op wilde, of ik als businesscontroller of als financial controller wilde werken. Of misschien wel een hele andere functie, als analist of als consultant. Bij Vanberkel krijg je de ruimte om dit te ontdekken.”

“Ook de werksfeer bij Vanberkel is een groot pluspunt. De collega’s zijn allemaal erg aardig, iedereen staat open voor een gesprek. Zelfs de oprichter, Bob van Berkel, is benaderbaar – dat zie ik in een grote corporate organisatie nog niet zo snel gebeuren. Afstand tussen medewerkers en directie, die is hier niet!”

Over het drietal

Hansje Kerklaan begon haar carrière als accountant, waarna ze zich verder ontwikkelde binnen de bedrijfseconomische advisering. Na een periode in de commerciële sector te hebben gewerkt, groeide haar interesse om te werken bij non-profitorganisaties. Na een tijdje binnen de zorg, bij het Amsterdam UMC en daarna bij UWV, trad Hansje in 2023 in dienst bij Vanberkel Professionals.

Vincent Godei trad in 2021 in dienst bij Vanberkel Professionals, na eerder ervaring te hebben opgedaan bij het CBS binnen de finance-afdeling.

Hong Wei Qian is eind 2023 gestart bij Vanberkel Professionals. Daarvoor werkte hij bij een zakelijke dienstverlener uit Leiden, waar hij financieel advies gaf aan mkb’ers, en in de commerciële wereld.