Succesvol migreren naar een systeem voor marketing automation
Het gebruik van marketing automation wordt een steeds belangrijker onderdeel van (digitale) marketing. Het stelt bedrijven in staat om betere resultaten te behalen, kosten te besparen en flexibeler te opereren. Experts van marketing agency 100procent leggen uit wat marketing automation is en waar je op moet letten bij de implementatie.
Het hoofddoel van marketingautomatisering is om de communicatie over verschillende kanalen te structureren en te automatiseren, zodat marketeers hun tijd efficiënter kunnen besteden. Het handmatig beheren van alle kanalen en tegelijkertijd de gewenste dialoog behouden, is namelijk een grote uitdaging.
Marketingautomatisering gaat veel verder dan alleen e-mail. Het omvat namelijk een groot palet aan activiteiten om contact te maken met prospects en klanten door slim gebruik te maken van data.
Hoe kies je de juiste oplossing voor marketing automation?
Een van de moeilijkste aspecten is het maken van een bewuste keuze uit het grote aanbod van marketing-automatiseringsoplossingen. Misschien gebruik je al een bepaalde oplossing, of misschien moet je helemaal opnieuw beginnen.
Start met het afkaderen van je klantcontactstrategie en vraag jezelf af: wat en hoe (via welke kanalen) wil je communiceren? Afhankelijk van je specifieke behoeften en marketingdoelstellingen maak je een keuze tussen ‘best of breed’ (de beste marktoplossing) en ‘best of suite’ (een totaaloplossing bij één leverancier).
Het is cruciaal om bij het kiezen van de juiste tool ook rekening te houden met (de mogelijkheden van) je technologiestack en de beschikbare vaardigheden binnen jouw organisatie.
Waar moet je op letten bij een migratie?
Je begint altijd intern bij een succesvolle migratie. Zorg voor een grondige selectie van tools en houd rekening met de vaardigheden die je intern beschikbaar moet hebben, zoals development en mogelijkheden voor personalisatie. Voer een uitgebreide data-audit uit om informatie boven tafel te krijgen die zinvol kan zijn bij dit proces en betrek de teams die met het migratieproces te maken krijgen, zoals marketing, CRM, IT en juridische afdelingen.
Zorg voor ruimte voor zowel je huidige als nieuwe tools en houd er rekening mee dat er een inwerkperiode nodig kan zijn na livegang. Hier valt ook het opschonen van data en het parallel laten draaien van beide systemen gedurende minstens een maand onder. Begin eenvoudig op één of twee kanalen en breid vervolgens uit.
Optimaal gebruikmaken van marketing automation
Schiet niet in de stress van alle mogelijkheden binnen marketing automation. Help je klanten tijdens hun oriëntatieproces en denk vooral goed na over hoe je de dialoog met ze aan wil gaan. Zorg ervoor dat je de customer journey écht begrijpt, ontwikkel een roadmap, stel benodigdheden vast en kies de leveranciers die passen bij jouw unieke behoeften.
Op deze manier bereik je duurzaam succes en maak je optimaal gebruik van marketingautomatisering in de digitale wereld.