Arthur D. Little: Auto online kopen steeds normaler

21 december 2012 Consultancy.nl

De auto-industrie kan veel meer profiteren van e-commerce. Hoewel de sector nog leunt op zijn traditionele businessmodel, dat gericht is op fysieke verkoop, zijn consumenten wereldwijd steeds meer bereid om hun auto online te kopen. Dat blijkt uit een analyse van Arthur D. Little.

De rol van online kanalen in de autoverkoopindustrie is op dit moment beperkt tot informatie-verzameling, met weinig koppelingen naar verkoop. Op basis van veranderende consumenten-voorkeuren heeft het traditionele businessmodel echter een update nodig. Een onderzoek van Arthur D. Little onder 1000 klanten in Europa, Amerika en China laat zien dat een derde van de consumenten bereid is hun auto online te kopen.

Opvallend is dat de e-commercebereidheid van Chinese klanten erg hoog is; zij zijn tweemaal zo vaak bereid om online een auto te kopen als Europeanen en Amerikanen. Prijs blijft de belangrijkste reden voor Amerikaanse en Europese klanten, Chinesen zijn steeds meer geïnteresseerd in exclusiviteit.

Arthur D. Little - Online sales automotive

“Voor veel mensen is het kopen van een nieuwe auto steeds minder een emotionele aankoop, maar een rationele beslissing. Een auto zal simpelweg onderdeel worden van hun mobiliteitsbezittingen in plaats van een statussymbool”, aldus Andreas Gissler, directeur van de Automotive-sector bij het adviesbureau. Hij vervolgt: “Online kanalen worden steeds meer gebruikt in verschillende industrieën, en autoverkoopbedrijven kunnen hiervan gebruikmaken. Het verkoopproces verschuift onvermijdelijk naar de digitale wereld, en de auto-industrie moet zich realiseren dat het het potentieel heeft om zijn operationele kosten in het verkoopproces significant te verlagen.”

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over