Arthur D. Little: Auto online kopen steeds normaler

21 december 2012 Consultancy.nl

De auto-industrie kan veel meer profiteren van e-commerce. Hoewel de sector nog leunt op zijn traditionele businessmodel, dat gericht is op fysieke verkoop, zijn consumenten wereldwijd steeds meer bereid om hun auto online te kopen. Dat blijkt uit een analyse van Arthur D. Little.

De rol van online kanalen in de autoverkoopindustrie is op dit moment beperkt tot informatie-verzameling, met weinig koppelingen naar verkoop. Op basis van veranderende consumenten-voorkeuren heeft het traditionele businessmodel echter een update nodig. Een onderzoek van Arthur D. Little onder 1000 klanten in Europa, Amerika en China laat zien dat een derde van de consumenten bereid is hun auto online te kopen.

Opvallend is dat de e-commercebereidheid van Chinese klanten erg hoog is; zij zijn tweemaal zo vaak bereid om online een auto te kopen als Europeanen en Amerikanen. Prijs blijft de belangrijkste reden voor Amerikaanse en Europese klanten, Chinesen zijn steeds meer geïnteresseerd in exclusiviteit.

Arthur D. Little - Online sales automotive

“Voor veel mensen is het kopen van een nieuwe auto steeds minder een emotionele aankoop, maar een rationele beslissing. Een auto zal simpelweg onderdeel worden van hun mobiliteitsbezittingen in plaats van een statussymbool”, aldus Andreas Gissler, directeur van de Automotive-sector bij het adviesbureau. Hij vervolgt: “Online kanalen worden steeds meer gebruikt in verschillende industrieën, en autoverkoopbedrijven kunnen hiervan gebruikmaken. Het verkoopproces verschuift onvermijdelijk naar de digitale wereld, en de auto-industrie moet zich realiseren dat het het potentieel heeft om zijn operationele kosten in het verkoopproces significant te verlagen.”


Meer nieuws over

×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup
×
×
×