Become Alliance helpt consultants bij purposegedreven projecten
Hoe word je een meer purposegedreven organisatie. Een nieuw leiderschapsframework van adviesbureau Become Alliance biedt zelfstandige consultants een toolkit om hun klanten te helpen bij deze transitie.
Het zogeheten ‘Become Framework’ is ontwikkeld door Eric Bartels, tevens oprichter van Become Alliance. Hij geeft aan dat het framework is gebaseerd op een aanpak die de afgelopen decennia bij diverse multinationals – waaronder Apple, Unilever en Walt Disney – tot aanzienlijke bedrijfsverbeteringen heeft geleid.
“Het raamwerk helpt bedrijven om hun proces- en geld-gecentreerde mindset te transformeren naar een product- en purpose-gecentreerde mindset”, zegt Bartels.
Het model is nu vrijgeven aan onafhankelijke consultants. “Er is binnen organisaties een groeiende vraag naar deze verandering in mindset, die groter is dan wij met het businessmodel konden bedienen”, zegt Bartels. “Om die reden hebben we besloten het om Become Framework vrij te geven, zodat consultants het framework eigen maken en daarmee hun klanten ondersteunen.”
Succesvol gedrag
Bartels heeft het gedrag van succesvolle ondernemers gemodelleerd en omgezet in het praktisch toepasbare Become Framework. Hiermee kunnen merken en bedrijven terugkeren naar hun oorspronkelijke bezieling en opereren als creatieve startup.
Bartels: “Ik concludeerde dat het gedrag van een klein, succesvol groepje leiders fundamenteel anders is dan dat van vele andere ondernemers en CEO’s. Zij hebben een mentaliteit waarin de zingeving in hun werk centraal staat. Het financiële succes is slechts het gevolg hiervan.”
“Medewerkers doen met veel voldoening hun werk, waardoor het ziekteverzuim daalt. Productontwikkeling, branding en marketing worden volledig geïntegreerd tot één creatief proces, in plaats van de klassiek industriële massaproductie aanpak. Dit leidt tot minder, maar betere producten.”
Renaissance 2.0
Het Become Framework bestaat uit zes canvassen en wordt ondersteund door verschillende hulpmiddelen zoals boeken, gidsen en een app. “In essentie gaan consultants met het framework op zoek naar het DNA van een organisatie”, legt Bartels uit. “Vervolgens zal het team ontdekken dat het DNA tijdloos is, waardoor hun denken verandert; ze realiseren zich dat er een reden is waarom het bedrijf bestaat.”
“We proberen mensen verbinding te laten maken met de gedachte dat ze waarde kunnen toevoegen. Men ervaart die ommekeer als revolutionair. Het is onze persoonlijke en zakelijke purpose om het geldgedreven industriële kapitalisme te helpen transformeren in een waarde-gedreven purpose kapitalisme. Ik noem dat ‘Renaissance 2.0.”
Bij het gestalte geven aan deze nieuwe renaissance is alle hulp meer dan welkom. Met het Become Framework biedt Become Alliance gecertificeerde consultants die in deze manier van werken geloven de kans om dit in de praktijk toe te passen.