Inkoopspecialist Sprout9 viert zijn éénjarig bestaan
Sprout9 viert deze maand zijn éénjarig bestaan. Alle aanleiding voor ons om wat vragen te stellen aan Sanne Timmer en Anthony Duursma, de oprichters van de jonge talentspecialist op het gebied van inkoop en aanbesteden.
Wat was de aanleiding om Sprout9 op te richten?
Anthony: “Sanne en ik kennen elkaar uit de inkooppraktijk via het Rijksinkooptraineeship. Uit onze eigen ervaringen zagen we dat er op het gebied van inkoop vrijwel altijd een structureel capaciteitstekort is. Tegelijkertijd zijn er maar erg weinig jonge mensen die het inkoopvak weten te vinden. Dat is een gemiste kans, want inkoop is ontzettend leuk!”
“Tegelijkertijd is het niet verwonderlijk dat er een tekort is. Er zijn immers geen fulltime-opleidingen in inkoop waar je als student voor kan kiezen als je van de middelbare school komt. En onbekend maakt onbemind! Dat kan anders, vonden wij. Via Sprout9 verbinden we ambitieuze studenten met het inkoopvak door hen scholing, coaching en een bijbaan te bieden op een inkoopafdeling in Nederland.”
“Dit doen we nog vóórdat het einde van de studietijd daar is, zodat op het moment dat een fulltime-carrièrekeuze moet worden gemaakt, ook een gedegen keuze kán worden gemaakt, aan de hand van eerdere werkervaring. Zo hopen we meer jonge mensen met het vakgebied in aanraking te brengen, en ondersteunen we organisaties met de instroom van jong (inkoop)talent.”
Sprout9 biedt jongeren van allerlei achtergronden de kans om het inkoopvak in te rollen. Wat maakt inkoop een interessant vakgebied voor studenten?
Anthony: “Het leuke aan inkoop is de veelzijdigheid van het vak. Het strategisch belang van de inkoopfunctie binnen een organisatie is groot. Het heeft te maken met het optimaliseren van je supply chain en het verwerven van goederen en diensten noodzakelijk voor de primaire processen van een bedrijf. Het raakt interessante en ingewikkelde juridische vraagstukken. En het speelt een belangrijke rol in het realiseren van duurzaamheidsambities.”
“Kortom, de diversiteit aan onderwerpen die bij inkoop komt kijken maakt dat vrijwel iedere student met elke studieachtergrond zijn of haar ei kwijt kan.”
Hoe helpt Sprout9 studenten bij hun persoonlijke en professionele ontwikkeling?
Sanne: “We doen dit op verschillende manieren, en hebben hier onze ‘9steps’-methode voor ontwikkeld. Deze begint al met een aantal voorbereidingsmiddagen voordat de student op de werkplek aan de slag gaat. Tijdens deze dagen focussen we op hard skills en soft skills die nodig zijn voor de specifieke functie, zodat de student een vliegende start met de opdracht en een zachte landing binnen de organisatie kan maken.”
“De eerste weken hebben we nauw contact met de student en de opdrachtgever, om informatie in te winnen over hoe het gaat binnen de organisatie. Na een aantal weken gaan we in gesprek met beiden, waarbij we een groeiplan voor de opvolgende weken opstellen. Hierbij focussen we op de wensen van de student en de organisatie.”
Aan wat voor soort vraagstukken werken studenten bij opdrachtgevers?
Sanne: “Dit verschilt enorm. Ten eerste maken we een splitsing tussen periodieke opdrachten en structurele opdrachten. Een voorbeeld van een periodieke opdracht was een datamigratie voor een nieuw CMS-systeem bij EBS, uitgevoerd door een student met – je raadt het al – een achtergrond in data. Ook bij Intrakoop is studente Anna met een korte opdracht aan de slag gegaan met het op orde brengen van communicatieprocessen rondom hun leveranciersmanagement.”
“Daarnaast werken studenten ook voor langere tijd op inkoopafdelingen. Zo is Yari nu al langere tijd aan het werk op de inkoopafdeling van ProRail, waar hij binnenkort meehelpt met zijn eerste Europese Aanbesteding, en werkt Nasredine bij Schiphol mee aan het reorganiseren van de interne inkoopafdeling. Kortom: enorm veelzijdige opdrachten, waarbij we vooral kijken naar passende persoonlijkheid en skills van studenten voor de opdrachten.”
Sprout9 bestaat deze maand één jaar. Waar zijn jullie het meest trots op?
Sanne: “Op de verschillende studenten die nu al een kans hebben gekregen om het vak te leren kennen en impact hebben kunnen maken binnen het vakgebied. Die impact op de carrière van deze studenten en de doorontwikkeling op het gebied van maatschappelijk verantwoord inkopen, is waar ik het voor doe. Hier komt nu al veel van terug in onze voorbereidingsdagen en de Online Academy.”
“Daarnaast zijn we nu bezig met de CO2-prestatieladder, en hopen we hierin snel stappen te maken.”
Anthony: “Mijn persoonlijke missie is inkoop als vakgebied net zo vanzelfsprekend maken onder jongeren als een carrière in de geneeskunde of advocatuur. Met onze vele bezoeken aan universiteiten en hogescholen en een studentenpool bomvol talenten zijn we daarmee goed op weg!”