Ex-consultant Joost Brakel nieuwe CEO van Talpa Network
Talpa Network, het bedrijf achter mediamerken als SBS6, Veronica, Net5, Radio 538, Sky Radio en Linda, heeft een nieuwe CEO: Joost Brakel.
Brakel volgt per 1 februari 2024 Pim Schmitz op, die gisteren aankondigde terug te treden als CEO om “meer tijd te kunnen besteden aan andere ontwikkelingen” binnen Talpa Network. Hij blijft als boardroomadviseur aan boord.
De nieuwe CEO werkt al sinds 2019 bij Talpa en maakte recent nog promotie naar de rol van Managing Director voor Innovatie. “Met ontzettend veel trots en enthousiasme begin ik aan deze nieuwe, uitdagende baan”, zegt Brakel over zijn benoeming tot CEO van het mediabedrijf van John de Mol.
“Ik heb de afgelopen jaren de kans gehad om vanuit verschillende rollen bij verschillende onderdelen van ons bedrijf rond te lopen en ben onder de indruk van wat ik daar heb gezien en geleerd”, aldus Brakel. “Deze lessen kan ik nu meenemen en gebruiken bij de taken die voor ons liggen. Ik wil John bedanken voor het vertrouwen en kijk ernaar uit om met alle collega’s aan de slag te gaan, want samen bereik je meer.”
Bij Talpa Network werken zo’n 1.300 medewerkers. Naar eigen zeggen bereikt het mediabedrijf via zijn verschillende outlets wekelijks 90% van alle Nederlanders, onder meer via populaire programma’s als Vandaag Inside en Hart van Nederland.
“Ik ben verheugd dat we Joost bereid hebben gevonden deze rol op zich te nemen en kijk ernaar uit om met hem samen te werken. Ik heb er alle vertrouwen in dat hij Talpa Network verder uit zal bouwen”, aldus eigenaar John de Mol.
Brakel bekleedde gedurende zijn vijf jaar bij Talpa Network verschillende leidinggevende rollen. Zo gaf hij leiding aan het fusietraject tussen Talpa Network en RTL Nederland (dat door de ACM werd geblokkeerd vanwege zorgen rondom de marktconcentratie) en aan Emesa, het e-commerceonderdeel bekend van labels als VakantieVeilingen, ActievandeDag en SlaJeSlag.
Eerder in zijn loopbaan werkte Brakel voor uitgeverij Sanoma, onder meer als Director voor Digital Operations. Ook neemt hij een uitgebreide consultancyskillset mee naar zijn nieuwe rol: zo bracht hij de eerste zes jaar van zijn carrière door bij Deloitte Consulting, waar hij werkte voor de strategiepraktijk, Monitor Deloitte.
Een van de belangrijkste taken voor Brakel wordt het voortzetten van de vorig jaar ingezette strategie van Talpa Network. Intern bekend als de ‘Open Medianetwerk-strategie’, zet Talpa Network vol in op samenwerkingen met andere partijen in het medialandschap.
Verder krijgt hij de taak om Talpa Network weer in rustig vaarwater te loodsen. Het bedrijf heeft net een reorganisatieronde achter de rug en zag verschillende topfiguren vertrekken, waaronder Paul Römer, Erland Galjaard, Marco Louwerens en Arno Otto.