Elemental is B Corp: ‘De fusie zorgt voor dubbel zoveel impact’
In het eerste halfjaar na de fusie waarin Elemental ontstond, heeft het Amsterdamse strategie- en innovatiebureau de B Corp-certificering weten te behalen. En dat met een score van 90,3 – bijna 10 punten boven het industriegemiddelde. “Deze score reflecteert de duurzaamheids- en sociale projecten waar Elemental zich voor inzet”, aldus partner Pascal van de Poll.
B Corps zijn bedrijven die zich aantoonbaar inzetten voor een economie die in dienst staat van alle mensen, gemeenschappen en de planeet. Daarbij zoeken ze de balans tussen winst en maatschappelijke impact.
Zo ook Elemental. “We zijn een ‘for-profit’ organisatie, maar we hanteren geen traditionele bedrijfsvoering”, vertelt partner James Veenhoff. “Van een zelfsturende (holacratische) organisatiestructuur tot het challengen van opdrachtgevers om de meeste impact te maken.”
Ondernemingen die een B Corp certificering-behalen, ontvangen meer dan een goedkeuring van B Lab. Ze treden toe tot een community van meer dan 7.700 gelijkdenkende organisaties. “Want één ding is duidelijk”, stelt Veenhoff: “Bedrijven moeten en kunnen hun krachten bundelen om de wereld en maatschappij beter te maken. Echt beter.”
Creatieve oplossingen voor moderne uitdagingen
Dat bundelen van krachten lag ook ten grondslag aan Elemental. Het begon een jaar geleden, toen strategieadviesbureaus Fronteer (destijds al B Corp certified) en Strategiemakers (toen in het proces om B Corp certified te worden) besloten een kijkje in elkaars keuken te nemen.
“Het bleek zo’n goede match te zijn op purpose, skills en team, dat we besloten samen verder te gaan”, vertelt Van de Poll. “Dit was de start van de fusie.”
Waar Fronteer staat voor de kracht van co-creatie, om samen met klanten én externe experts gezamenlijk impact te co-creëren, zet Strategiemakers zijn diepe kennis over bedrijfstransformatie in om teams volledig in hun kracht te zetten en impactvolle strategieën te realiseren. Samen heeft dit geleid tot het nieuwe “mission-first-strategiebureau”.
“Bij Elemental luidt de boodschap: ‘redesign your business as a force for good’, en dit doen we door het toepassen van co-creatie, design doing en systemische perspectieven”, legt Van de Poll uit. “Want moderne uitdagingen vragen om creatieve en ‘andere’ oplossingen.”
Geen piramide, maar cirkels
Dat geldt niet alleen voor de klanten van Elemental, maar uiteraard ook voor het bureau zelf. Want hoe zorg je dat een team van 45 collega’s volledig de purpose van hun bedrijf doorleven en eigen maken?
“Door je bedrijf anders in te richten”, aldus Veenhoff. “Met een holacratische structuur wordt de traditionele hiërarchie vervangen door cirkels van gelijken. Dit betekent dat elke medewerker de kans krijgt een actieve rol te spelen in het besluitvormingsproces en bij kan dragen aan de organisatorische doelen van Elemental.”
“We streven naar een inclusieve en collaboratieve cultuur waarin iedereen wordt aangemoedigd om zijn of haar volledige potentieel te benutten; een dynamische en flexibele werkomgeving waarin iedereen wordt aangemoedigd zijn of haar unieke bijdrage te leveren”, legt hij uit. “Samen wordt gewerkt aan één doel, en doorleeft het team de visie van Elemental in de organisatie.”
Anders denken én doen
In dit tijdperk van verandering is het volgens Veenhoff tevens essentieel om de rol van het bedrijfsleven opnieuw vorm te geven. En ook dit doet Elemental allereerst bij zichzelf.
“Consultancy heeft anno 2024 te maken met kritiek, industrieën die sneller moeten evolueren om veranderende wetgevingen bij te benen en stakeholders die de wereld anders proberen te zien”, legt Veenhoff uit. “Zodoende ziet Elemental zijn rol van B Corp-innovatie- en strategiebureau als cruciaal in het begeleiden van organisaties naar een wereld die beter, inclusiever en regeneratief is.”
Hiervoor brengt het bureau een team samen van collega’s en externe experts die met een holistische blik naar de buitenwereld kijken. Veenhoff: “Van geïsoleerde oplossingen naar coalitievormingen en ecosysteemaanpakken. Van ‘eigen kennis eerst’, naar expert co-creatie. En van kortetermijnplannen naar toekomstvisies. Zo realiseren we met onze klanten de impact die we samen wensen te zien.”
De mooie B Corp-score ziet Van de Poll als “tastbaar bewijs dat Elemental op een betekenisvolle manier bijdraagt aan de wereld”. Tegelijkertijd kijkt hij vooral naar wat nog beter kan. “Het versterkt onze motivatie om kritisch te blijven en onszelf uit te blijven dagen.”