Data als basis voor betere keuzes over medewerkerswelzijn
Data heeft zijn weg anno 2023 gevonden naar vrijwel alle domeinen. Binnen het welzijnssegment is dit niet anders. Luc Oudenes, Consultant Data Analytic bij Aon, zet uiteen hoe data werkgevers kan helpen met het maken van betere keuzes rondom medewerkerswelzijn.
Werkgevers moeten steeds meer inspelen op ontwikkelingen waarop zij zelf weinig invloed hebben, zoals veranderende wet- en regelgeving en duurzaamheid. Dat vraagt ook van de medewerkers veel flexibiliteit en veerkracht.
Investeren in welzijn, duurzame inzetbaarheid, diversity, equity, inclusion & belonging (DEI&B) en de behoeften van verschillende generaties medewerkers is daarom belangrijker dan ooit.
Door als werkgever een stap extra te zetten, verbetert de inzetbaarheid van medewerkers, presteren zij beter en verzuimen zij minder. De resultaten van de investeringen ziet de werkgever terug in betere bedrijfsresultaten en meer klanttevredenheid. Maar hoe weet de werkgever wat de juiste investeringen zijn?
Behoeftes binnen de organisatie inzichtelijk maken
Hoe zorgt de werkgever dat de inspanningen op het gebied van welzijn ook daadwerkelijk verschil maken? Iedere organisatie is immers anders en de behoeften van medewerkers verschillen per generatie, functie en individuele wensen.
Goede beslissingen kunnen pas genomen worden wanneer de behoeftes binnen de organisatie zichtbaar zijn gemaakt en worden gekwantificeerd. Dat kan door verschillende gegevens te verzamelen en te analyseren.
Organisaties zijn daarom gebaat bij een datagedreven aanpak die zorgt voor sterk onderbouwde investeringsbeslissingen. Data geeft waardevolle inzichten waardoor keuzes worden gemaakt op basis van feiten, in plaats van alleen op basis van ervaringen en onderbuikgevoelens.
‘Het nieuwe goud’
Data krijgt pas waarde als de werkgever weet wat hij ermee wil en kan doen. In de snel evoluerende wereld van vandaag wordt data vaak beschouwd als het nieuwe goud. Het heeft het vermogen om diepgaande inzichten te creëren en strategische beslissingen te beïnvloeden en onderbouwen. Welke doelen wil een organisatie bereiken en welke informatie is daarvoor nodig?
De verscheidenheid aan gegevens die je kunt verzamelen is groot. Denk bijvoorbeeld aan gegevens over prestaties, vaardigheden, ervaringen, leerbehoeften, carrièredoelen en verzuim. Welke gegevens heeft de werkgever al beschikbaar en welke gegevens moeten nog verzameld worden, bijvoorbeeld door middel van een medewerkerssurvey?
Hoe data betere beslissingen laat nemen
Een datagedreven aanpak is de sleutel tot succesvolle besluitvorming rondom veerkracht. De werkgever krijgt inzichten door metingen, data-analyse, advies door experts en innovatieve oplossingen. Hiermee focust de werkgever zich niet alleen op datgene wat echt het verschil maakt voor (toekomstige) medewerkers, maar verbeteren daarnaast de prestaties en wordt het verzuim beperkt.
Een datagedreven aanpak is nooit een momentopname, maar een cyclisch proces van verkennen, verdiepen en valideren.