AI verbetert planning op de intensive care van Gelre ziekenhuizen

01 november 2023 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel

Gelre ziekenhuizen heeft met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) de planning op de intensive care-afdeling weten te verbeteren. Met AI wordt de instroom van patiënten beter voorspeld, waardoor de personeelsbezetting kan worden geoptimaliseerd.

Met 3.500 medewerkers, 220 medisch specialisten, 300 vrijwilligers en een verzorgingsgebied van ruim 280.000 inwoners is Gelre ziekenhuizen is één van de grotere ziekenhuizen in Nederland. Naast het verlenen van zorg doet het topklinisch ziekenhuis ook wetenschappelijk onderzoek.

Gelre ziekenhuizen omarmt al langer het thema datagedreven werken, met als doel de zorg efficiënter en effectiever in te richten door meer waarde te halen uit data. De ziekenhuisorganisatie werkt op dit terrein al jaren samen met KPMG. Het advieskantoor helpt de ambities rondom het beter benutten van technologie voor de zorg te realiseren. Zo werd eerder al een routeboek digitalisering opgesteld en hielp KPMG bij een volledige migratie naar de cloud.

AI verbetert planning op de intensive care van Gelre ziekenhuizen

Intensivisten Nicolas Schroten (vooraan) en Peter Spronk. Op beeldscherm IC-verpleegkundige Lilian Taal. Bron: Medische Fotografie Gelre ziekenhuizen.

Op de intensive care van Gelre Ziekenhuizen worden ernstig zieke patiënten behandeld, vanuit alle disciplines. De ziekenhuisgroep biedt patiënten de intensieve medische en verpleegkundige zorg die zij nodig hebben. Dit doen ze met gespecialiseerd personeel; een team van IC-verpleegkundigen en intensivisten. Dag en nacht zetten zij zich in om de juiste patiëntenzorg te bieden.

Onlangs hebben Gelre Ziekenhuizen en KPMG opnieuw de handen ineengeslagen om samen te werken aan een nieuw datavraagstuk. De twee bedrijven hebben deelgenomen aan een Hackathon georganiseerd door SAS, een specialist en marktleider in analytics. Deze hackathon bood de mogelijkheid om in een periode van zes weken met een team aan een innovatieve dataoplossing te werken.

Meer grip op de doorstroom, bezetting verbeterd

Samen is onderzocht of er een bruikbare voorspelling voor de toestroom van patiënten naar de IC mogelijk is, zodat de personele bezetting van het IC-personeel daarop afgestemd kan worden. En met succes, want door middel van een veelheid aan data zijn waardevolle inzichten opgedaan. Hierdoor heeft het ziekenhuis nu meer grip op de doorstroom en de optimalisatie in de planning van patiënten op de IC en is er een betere personele bezetting.

En daar is intensivist Nicolas Schroten maar wat blij mee. “Een betere voorspelling van het aantal patiënten dat naar de IC komt kan helpen om beter flexibel te roosteren, waardoor je personeel rust kunt geven wanneer dat kan en extra personeel kunt inzetten wanneer dat nodig is. Hiertoe is het belangrijk om goed inzicht te hebben in alle patiënten die in het ziekenhuis behandeld worden en kans hebben te verslechteren.”

Artificial intelligence-oplossing

Aan de basis van succes staat een door de samenwerkingspartners ontwikkelde AI-oplossing. Schroten legt uit: “In het elektronisch patiënten dossier (EPD) wordt heel veel belangrijke informatie vastgelegd, maar het is voor de zorgprofessional onmogelijk om dit voor alle patiënten continu in de gaten te houden. Hier kan artificial intelligence ons helpen.”

Hoe precies? “Door tijdig een waarschuwing te geven en de essentiële gegevens te filteren, die nodig zijn om vooruit te plannen. Hierdoor kunnen we nu betere zorg leveren, voor meer patiënten en voorkomen dat personeel uitvalt door overbelasting.”

Daarmee heeft het ziekenhuis nu een extra wapen in de strijd tegen de uitdagingen waarmee de IC-afdeling kampte – een toenemende schaarste van personeel, veel uitval door de hoge werkdruk en piekdrukte. “Ook andere afdelingen kunnen van deze pilot leren. Met deze duurzame oplossing is Gelre klaar voor de toekomst. Zo wordt de zorg voor onze patiënten nog slimmer en beter!”, laat een woordvoerder weten.