Delaware trapt nazomer af met 120 nieuwe collega’s in thuismarkt
Meer dan 120 nieuwe professionals in België zijn afgelopen week bij delaware aan hun eerste – of volgende – hoofdstuk van hun loopbaan begonnen. Met een intensief onboardingprogramma worden ze klaargestoomd voor hun nieuwe rol.
Met meer dan 4.600 medewerkers in 19 landen is delaware een van de grotere IT-adviesbureaus ter wereld. Het van oorsprong Belgische bureau dat de Benelux als thuismarkt heeft, richt zich vooral op digitale transformaties met behulp van SAP-, Microsoft-, OpenText- en Salesforce-technologieën.
Bij de Belgische praktijk van delaware zijn per 4 september meer dan 120 nieuwe medewerkers gestart. Het bureau opereert met zes vestigingen door het land, in Antwerpen, Gent, Kortrijk, Luik, Lummen en Wavre.
Alle ‘new hires’ krijgen een uitgebreid onboardingprogramma voorgeschoteld. “De onboarding is in onze optiek een essentieel onderdeel van het starten bij een nieuwe organisatie”, zegt Jan De Bock, Managing Director van delaware in de Benelux.
delaware staat in die benadering niet alleen. Want volgens onderzoek van Harvard Business Review plukken bedrijven met een uitgebreide onboarding daar zonder meer de vruchten van. Nieuwe collega’s ervaren een betere ‘employee experience’, weten beter wat hen te wachten staat en waar ze indien nodig op kunnen terugvallen en voelen zich eerder thuis in hun nieuwe omgeving. Al met al neemt hierdoor de productiviteit toe en neemt het verloop af.
“Ons doel is een organisatie op te bouwen die blijft bestaan, en dat kunnen we alleen doen met hooggekwalificeerde mensen die zich gerespecteerd en gesteund voelen. De onboarding is een belangrijk onderdeel daarvan”, zegt De Bock.
Eigen pad
Voor ervaren hires geldt dat het onboardingprogramma op maat gemaakt is met het oog op hun ervaring, rol en eigen wensen.
Het overgrote gedeelte van de groep dat begin deze maand aan boord kwam bestaat echter uit juniors, vers uit de studiebanken. Hun onboardingprogramma beslaat zes maanden, en begint met introductiedagen waarin ze leren over het bedrijf company, hun afdeling en meer.
Daarna stromen de ‘new hires’ in een speciale bootcamp in. Gedurende vier weken doorlopen leren ze meer over de manier van werken, de projecten en werken ze een basis van consultancyvaardigheden. Ze ontvangen trainingssessies over de belangrijkste bedrijfsprocessen binnen organisaties en maken kennis met de verschillende technologiepartners.
In de laatste week van hun bootcamp krijgen starters de mogelijkheid om de opgedane theorie voor het eerst in de praktijk te brengen via een miniproject.
“Deze bootcamps zijn vrij intensief, maar vier weken lang samen voltijds werken en leren creëert banden die een hele carrière lang meegaan”, zegt De Bock, die ook zelf (bijna twintig jaar geleden) ooit deelnam aan een voorloper van het bootcamp-programma.
Na afronding van de bootcamp ligt er een intensief trainingsprogramma klaar, dat parallel loopt aan de klantopdrachten en interne taken van werknemers. Daarnaast kunnen de starters doorlopend rekenen op coaching en support van collega’s.
Duurzaamheid
Bij delaware krijgt elke consultant – jong of oud – bij de start de beschikking over een laptop, telefoon en leaseauto. Net als vorig jaar viel dit jaar de keuze op een volledig elektrische auto: de Volvo XC40.
“Delaware hecht veel belang aan duurzaamheid”, zegt Pieter Sanders, Fleet and Facility Manager bij delaware in de Benelux. “Bovendien was de feedback van de nieuwe medewerkers van vorig jaar op de elektrische wagens erg positief.”
Nederland
Begin september is ook voor de Nederlandse organisatie een belangrijk instroommoment, vooral voor starters. In ons land opereert delaware vanuit kantoren in Den Bosch en Naarden.