Playmobil schakelt McKinsey & Company in om omzettij te keren
Playmobil kampt door verschillende uitdagingen met een terugloop in zijn omzet. Om het tij te keren heeft de Duitse speelgoedmaker de hulp in geschakeld van strategy consultancykantoor McKinsey & Company.
Het bedrijf zag de afgelopen periode zijn omzet teruglopen, zowel die uit de verkoop van het befaamde plastic speelgoed als de inkomsten vanuit het eigen themapark, gelegen in de Beierse stad Zirndorf net buiten de stad Neurenberg.
CEO Steffan Höpfner kondigde op 20 juli aan dat hij zijn functie als hoofd van het moederbedrijf van Playmobil, de Brandstätter Group, met ingang van augustus zou neerleggen. Ook ontmantelde Playmobil een hele afdeling, bestaande uit zo’n 50 werknemers, waarna medewerkers van andere afdelingen eenzelfde lot vrezen.
Ophef alom, maar in de Duitse media gaf woordvoerder Björn Seeger aan dat de reorganisatie wel degelijk nodig is: “Een transformatieproces veroorzaakt onzekerheid – maar het gaat erom het bedrijf toekomstbestendig te maken”, liet hij weten.
Zo heeft Playmobil door het omzetverlies flink wat terrein verloren ten opzichte van zijn belangrijkste concurrent, het Deense Lego. De laatste jaren zet Playmobil net als zijn concurrenten in op het ontwikkelen van speelgoed voor volwassenen. Lego lijkt vooralsnog ook beter te slagen in het veroveren van die volwassenenmarkt.
Andere uitdagingen waar Playmobil mee te maken heeft, liggen in de aanhoudende inflatie, een stijging van de kosten van plastic en kosten die voortvloeien uit het besluit om de productie in Europa te houden (met een fabriek in Malta), in plaats van deze uit te besteden aan fabrieken in Azië.
De onrust bij Playmobil lijkt ook een gevolg te zijn van discutabele arbeidsomstandigheden en ontevreden medewerkers. Zo diende het Duitse personeel van Playmobil, dat is verenigd in een vakbond, een formele klacht in tegen het management van voormalig CEO Höpfner. Ze klaagden onder meer over moeilijke werkomstandigheden. Ook zou het management de indruk wekken er bij sommige medewerkers op aan te dringen dat zij ontslag nemen
Het tij keren?
Adviseurs van McKinsey & Company hebben de taak gekregen om het tij te keren en de rust te doen terugkeren. Naar verwachting zullen zij in september van dit jaar hun strategische analyse hebben afgerond en met een plan van aanpak komen. Waar Playmobil de gemoederen zo hoopt te bedaren, leeft bij sommige werknemers de vrees dat ze te maken zullen krijgen met ingrijpende veranderingen, waaronder ontslagen.
De recente moeilijkheden bij Playmobil zullen voor velen uit het niets lijken te komen. Sinds 1970 behaalde de speelgoedfabrikant decennialang gewoon uitstekende resultaten, waarbij het bedrijf voor het genereren van omzet ook nieuwe markten opzocht. Zo is Playmobil bijvoorbeeld ook in de videospellenmarkt actief, opende het sinds 1991 meerdere themaparken en sloot het eerder dit jaar nog een partnership met het Europese Ruimtevaartagentschap (ESA).