Winst van grote verzekeraars flink gedaald

07 augustus 2023 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel

De winstgevendheid van grote Nederlandse verzekeraars is in het afgelopen kalenderjaar aanzienlijk gedaald. Toch staan verzekeraars er op financieel vlak nog goed voor. Dat blijkt uit onderzoek van KPMG.

Voor de studie nam het accountants- en adviesbureau de vijf grootste verzekeraars van ons land onder de loep: Achmea, ASR, Aegon, Athora en Nationale-Nederlanden. Alle vijf de verzekeraars zagen hun winsten afnemen. Het gaat bovendien om de grootste daling in vijf jaar tijd.

Dit heeft meerdere oorzaken, de belangrijkste is de toename in de operationele kosten. Dat heeft onder andere te maken met de torenhoge inflatie van verleden jaar. Deze heeft bijvoorbeeld de investeringen in digitalisering duurder gemaakt. Tegelijkertijd leidde de inflatie tot salarisverhogingen en dus tot extra personeelskosten.

Net Result per insurer, 2021 - 2022

“De winstgevendheid van de vijf grootste Nederlandse verzekeraars nam verder ook af door krimpende portefeuilles van levensverzekeringen”, zegt Helen Stijnen, hoofd van de Nederlandse verzekeringspraktijk van KPMG. “En eveneens door tegenvallende investeringsresultaten.”

Zo kwam het investeringsinkomen van de vijf verzekeraars in 2022 bij elkaar opgeteld uit op een verlies van een slordige €24 miljard. Bij deze inkomstenpost waren de cijfers bij Aegon het roodst (-€8,8 miljard), gevolgd door Athora (-€6,6 miljard), Achmea (-€5,7 miljard), NN (-€1,9 miljard) en ASR (-€0,8 miljard).

Hiermee heeft Athora zijn investeringsinkomen in één jaar tijd zien dalen met 953%, Aegon met 743% en Achmea met 491%, aldus de onderzoekers. Het gemiddelde investeringsinkomen daalde met 235%. “De internationale conflicten en de stijgende rentetarieven zijn hier debet aan”, aldus Stijnen.

Het investeringsinkomen van verzekeraars naar jaar

De extreme weersomstandigheden hadden eveneens invloed op de winstgevendheid, schrijven de onderzoekers. Deze leiden namelijk tot extra claims. Denk bijvoorbeeld aan extra verkeersongevallen (tijdens hoosbuien) of aan omgevallen bomen op huizen.

Verder kregen de Nederlandse verzekeraars meer en hogere zorgclaims op hun bord. De reden hiervoor? Tijdens de Covid-19 pandemie zijn veel operaties uitgesteld. Omdat de coronacrisis vorig jaar stilzwijgend tot zijn einde kwam, is sindsdien een deel van uitgestelde zorg ingehaald. En dat loopt uiteraard in de papieren.

Technologie als helpende hand

Hoewel 2022 niet het beste jaar was voor de vijf verzekeringsmaatschappijen, zijn ze wel financieel gezond. Athora uitgezonderd, maakten de verzekeraars bijvoorbeeld allemaal winst. Zo was het nettoresultaat van Achmea €105 miljoen en dat van Nationale Nederlanden bijna €1,6 miljard.

Operationele kosten van de verzekeraars naar jaar

Om hun financiële gezondheid te handhaven, doen de verzekeraars er volgens de onderzoekers goed aan de komende tijd op zoek gaan naar oplossingen voor onder meer marktvolatiliteit, inflatie en stijgende schadeclaims. Innovatie technologieën zoals kunstmatige intelligentie kunnen hierbij ondersteuning bieden, zegt KPMG.

Zo zouden ze gebruik kunnen maken van generatieve AI (zoals ChatGPT) om taken te automatiseren, nauwkeurigheid te verbeteren en klantinteracties te optimaliseren. Ook kan AI een bijdrage leveren aan het verbeteren van de assetmix en investeringsbesluiten.

“We zien dat de verzekeringsmarkt de afgelopen jaren te maken heeft gehad met verschillende economische uitdagingen. Hierom moeten verzekeraars hun beleggingsstrategieën goed in de gaten houden”, zegt Rutger Hagendoorn, consultant binnen de verzekeringsadviespraktijk van KPMG.

“Technologie kan hierin een rol spelen”, geeft hij aan. “Aangezien economische onzekerheden nog steeds aanwezig zijn, is het noodzakelijk om te blijven acteren op toekomstige ontwikkelingen.”