McKinsey alumnus Henrique de Castro COO van Yahoo
Internetbedrijf Yahoo heeft McKinsey & Company alumnus Henrique de Castro per 22 januari 2013 benoemd tot Chief Operating Officer (COO). Hij is afkomstig van Google, waar hij een topfunctie had (President of Media, Mobile and Platforms). Hij wordt binnen Yahoo verantwoordelijk voor de wereldwijde sales en bedrijfsvoering.
De eens zo bloeiende internetdienst Yahoo probeert naarstig om uit de schaduw van Google te kunnen treden. Zo kaapt het vaker topmanagers weg bij Google. De benoeming van De Castro is de tweede in korte tijd - eerder dit jaar maakte de 37-jarige Marissa Mayer dezelfde overstap, zij is momenteel de CEO van Yahoo.
$60 miljoen in 4 jaar
Uit het ‘employement letter’ van De Castro, die onlangs werd gedeponeerd bij de Amerikaanse waakhond SEC, blijkt dat het aantrekken van de McKinsey alumnus Yahoo circa $60 miljoen gaat kosten verspreid over 4 jaar. Zo ontvangt De Castro jaarlijks een basissalaris van $600.000 en krijgt hij een target bonus van $540.000. Daarnaast krijgt hij eenmalig $1 million in cash en een aandelenpakket ter waarde van $56 million die hij na vier jaar kan verzilveren.
Henrique de Castro
Tussen 2001 en 2004 werkte Henrique de Castro voor strategy consulting kantoor McKinsey & Company in Londen. Medio 2004 trad hij in dienst bij de Amerikaanse computerfabrikant Dell, waar hij Sales Directeur werd voor de regio West Europa. Twee jaar later, in 2006, stapte hij over naar Google. Daar gaf hij leiding aan media- en mobiele platforms van de internetgigant en werd hij later werd hij verantwoordelijk voor advertentieplatforms en diensten voor Google uitgevers.