Bonne Goedhart (AllChiefs): ‘Carbon insetting voor de logistieke sector’
Een groeiend aantal bedrijven in de logistieke sector kiest voor het realiseren van hun duurzaamheidsdoelstellingen voor carbon insetting, in plaats van de traditionelere carbon offsetting-aanpak. Bonne Goedhart van AllChiefs legt uit waarom.
“Uitstoot vrij in 2040”, “Net-zero in 2030”, “Compleet overgestapt op biofuel in 2025”, de toekomstplannen van veel bedrijven zijn ambitieus, maar hoe komen we daar eigenlijk?
Intern de uitstoot verlagen is een uitdaging en kan druk uitoefenen op de huidige praktijken van een bedrijf. De uitstoot van milieuschadelijke stoffen is afkomstig van verschillende bedrijfsactiviteiten. Vooral het verlagen van de uitstoot in detransportketen is uitdagend, door de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en decomplexiteit van logistieke netwerken.
Het gebruik van verschillende vervoerswijzen en een logistieke keten die meerdere continenten bestrijkt, maakt het lastig om een passende aanpak te kiezen.
Daarnaast gaan duurzame oplossingen vandaag de dag vaak nog boven het budget van bedrijven, waardoor verduurzamen minder aantrekkelijk wordt. Het prioriteren van processen binnen de te verduurzamen transportketen, welke oplossing hiervoor te implementeren en de hoge bijkomende investeringskosten zijn te voorkomen met één oplossing: carbon insetting.
Bij AllChiefs zijn we ervan overtuigd dat carbon insetting een uitkomst is met veel potentie om de wereldwijde net-zero doelen te behalen en deelt dan ook graag haar kennis over het concept.
Carbon insetting is een systeem dat bedrijven de kans biedt om emissiereducties binnen de transport onderling te verhandelen. Bedrijven kunnen investeren in initiatieven met een lage emissie intensiteit, zoals het vervangen van fossiele brandstof door een biobrandstof. Voor deze investering krijgen ze milieuvoordelen, waardoor het voor het betalende bedrijf mogelijk is om een emissiereductie te rapporteren.
Het haalt de barrières in de logistieke sector weg en faciliteert de mogelijkheid om dehoge kosten van duurzame alternatieven te delen. Uiteindelijk biedt insetting deflexibiliteit aan bedrijven om richting net-zero te gaan, ook al lukt dit in de eigen supply chain nog niet helemaal.