Van Dam & Oosterbaan en Datacompetent zelfstandig verder
Zo’n anderhalf jaar nadat Datacompetent onder de vleugels van Van Dam & Oosterbaan werd gelanceerd, gaat het bureau nu zelfstandig verder.
Vanuit kantoren in Utrecht en Leeuwarden werkt Datacompetent aan zijn missie om alle Nederlanders te helpen met het verbeteren van hun datageletterdheid.
“Wij geloven er in dat íedereen er baat bij heeft meer datageletterd te worden”, vertelt Peter Frans Oosterbaan, managing partner van Datacompetent. “Net als lezen & schrijven vinden wij datageletterdheid een basiscompetentie. Dus wij zetten ons in voor kinderen, scholieren, studenten, professionals, werkzoekenden, gepensioneerden en anderen.”
Doelstelling van Datacompetent is om hét opleidingsinstituut in datageletterdheid te worden. Het bureau verzorgt trainingen, helpt bedrijven door middel van tooling (denk aan assessments) en beschikt over een eigen IT-platform dat eraan bijdraagt medewerkers meer datageletterd te maken. Bij het bedrijf werken nu vijf medewerkers. Ook zijn tal van trainers aangesloten.
Voor oprichter Oosterbaan betekent de carve-out dat er nu een einde komt aan de succesvolle reis samen met Ernstjan van Dam. Vijf jaar geleden begonnen de twee aan hun gezamenlijke avontuur: Van Dam & Oosterbaan was geboren. Samen hebben zij het bedrijf, dat maatschappelijke organisaties helpt om stappen te zetten in datagedreven werken, weten uit te bouwen naar een organisatie met bijna 100 medewerkers.
“We hebben elk onze eigen specialismen ingebracht in het bedrijf, die we juist in gezamenlijkheid zo krachtig konden inzetten voor onze klanten”, vertelt Van Dam, die directeur blijft van Van Dam & Oosterbaan. “Dat werkte ontzettend goed en hielp ons snel te ontwikkelen.”
“We hebben elkaar nodig gehad om te komen tot waar we nu staan, dat geldt voor ons allebei. Met hetzelfde vertrouwen dat we in elkaar hadden toen we startten, gaan we nu elk onze eigen weg”, voegt Oosterbaan toe.
Door de splitsing van de twee bedrijven zal Van Dam & Oosterbaan logischerwijs op zoek gaan naar een nieuwe merknaam. “We gaan binnenkort van naam veranderen”, geeft Van Dam aan.