M&A-integratie in de zakelijke dienstverlening – mens, proces en tech

31 mei 2023 Consultancy.nl 4 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

In de wereld van zakelijke dienstverlening vinden steeds meer fusies en overnames plaats. Voor het succes van deals en integraties is een juiste combinatie van mensen, processen en technologie doorslaggevend, schrijft Bryce Wolf, Senior Manager Industry Solutions bij Unit4.

Onderzoek van PitchBook laat in de afgelopen tien jaar een sterke groei van overnames bij zakelijke dienstverleners zien. Zelfs gedurende de coronapandemie waren er wereldwijd 3.499 professionele fusies en overnames met een gemiddelde waarde van meer dan $28 miljoen dollar. In 2021 en 2022 steeg het aantal deals verder.

De meeste deals worden gesloten binnen de segmenten management consulting, digital consulting, technology services en engineering. Volgens PitchBook is het hele landschap voor zakelijke diensten inmiddels goed voor een omzet van $6.698 miljard.

Bryce Wolf, Senior Manager Industry Solutions, Unit4

Waarom zijn er zoveel overnames?

Overnames zorgen voor groei en mogelijkheden om aangrenzende markten te betreden. Daarnaast vormen ze een effectieve manier om een nieuw geografisch gebied, nieuwe markt of nieuw expertisegebied te betreden – immers, het is gemakkelijker om een reeds gevestigd team over te nemen dan ook deze van de grond af op te bouwen.

In de huidige, schaarse arbeidsmarkt wordt M&A door kopers soms ook ingezet als een eenvoudige manier om waarde toe te voegen.

Volgens PitchBook blijft het aantal overnames in de zakelijke dienstverlening de komende jaren gestaag toenemen. Belangrijke drivers in de markt zijn de gunstige marktomstandigheden voor consultants, de opkomst van private equity, de trend naar verdere consolidatie, internationale aanwezigheid en een krappe arbeidsmarkt.

Het integratieproces

De samenvoeging van twee bedrijven in de zakelijke dienstverlening kent doorgaans vele uitdagingen, in het bijzonder omdat bedrijven in de sector mensgerichte organisaties zijn. Met andere woorden, bij dergelijke fusies is er aanzienlijke aandacht nodig voor het menselijk kapitaal en de individuele aspecten van een integratie.

Bij sommige fusies ligt de cultuur op één lijn en staan de neuzen vanaf het begin dezelfde kant op. Maar als de culturen niet overeenkomen kan dat serieuze gevolgen hebben: er is personeelsverloop, er gaat tijd verloren en de bedrijfswaarde keldert.

Bedrijven die de handen ineenslaan, moeten dus op een methodische manier te werk gaan om de culturen te combineren. Zij moeten effectief communiceren, passende vergoedingen aanbieden en duidelijk zijn over de integratiestrategie.

De sleutel ligt in dat kader in het goed laten samenwerken van de leiderschapsteams en HR-afdelingen van beide partijen, om een nieuwe, gedeelde blauwdruk op te stellen van de gezamenlijke organisatie. In werkelijkheid gebeurt dat echter vaak niet. Veelal neemt de overnemende partij namelijk de uiteindelijke beslissing en verandert het overgenomen bedrijf in feite in een miniversie van het grotere bedrijf. En dat levert problemen op.

Benodigde aanpak

Een aan te raden aanpak is om de huidige en toekomstige stand van zaken te onderzoeken en een analyse van de verschillen te maken. Het aanbrengen van een scrum-aanpak om belangrijke inzichten te verkrijgen is ook nuttig. Begin simpelweg met je belangrijkste processen en werk er dan stapsgewijs doorheen, en wees bereid om ook zaken op te offeren.

Naast de mensen en processen is het ook essentieel om aandacht te geven aan de technologie, wat in de zakelijke dienstverlening meer dan alleen infrastructuur behelst. Technologie kan helpen om processen efficiënter te maken en zelfs een eenvoudige ERP-functie, zoals een slimme invoermodule voor roosters, kan werknemers net wat beter laten werken.

Verder kan technologie helpen om culturele problemen aan te pakken door samenwerkingsprocessen te vereenvoudigen en procesverandering af te dwingen.

IT-beslissingen kunnen dan ook doorslaggevend zijn bij het laten slagen van fusies, vooral als de beslissing over bedrijfsapplicaties goed uitpakt. Het kan verleidelijk zijn om een nieuwe tool te gebruiken, maar organisaties moeten niet te snel oordelen over iets wat ze misschien als een verouderde ERP zien. Kijk goed naar wat er in de nieuwe situatie nodig is om werknemers zoveel mogelijk te ontzorgen.

Integraties en uitbreidingen kunnen zeker helpen om gaten te dichten, maar soms is het nodig om een nieuw, verenigd platform te introduceren in de nieuwe onderneming.

Cloud-ERP-systemen kunnen een geweldige gebruikerservaring, snelle implementatie en, in sommige gevallen, eenvoudigere integratie bieden. Meestal hebben bedrijven een leidende ERP en dat biedt voordelen met eenvoudigere SLA’s, beveiliging en minder integratieproblemen.

Maar ‘best of breed’ onderdelen kunnen ook waarde toevoegen, dus het is raadzaam dat organisaties zoeken naar sterke, allesomvattende suites die uit te breiden en aan te passen zijn.