Inkoopafdeling steeds vaker strategische stakeholder
De inkoopafdelingen van klanten worden in toenemende mate een strategische factor voor organisatie-adviesbureaus. Uit onderzoek van onderzoeksbureau Source blijkt dat 69% van de inkoopmanagers de aankoopbesluiten van grote consultingprojecten (>€500.000) nu sterk beïnvloeden. Ondanks hun invloed bij de start van een project verdwijnt inkoop vrijwel geheel nadat de deal is gesloten.
Inkoop verdwijnt na deal
Het rapport laat zien dat 69% van de procurement managers nu een belangrijke rol heeft in de selectie- en onderhandelingsfase. Ondanks alle verhalen in de afgelopen jaren over het groeiende mandaat van de inkoop, blijkt uit het onderzoek ook dat het belang van procurement praktisch verdwijnt na de deal. Procurement managers, die intensief betrokken zijn bij de onderhandelingen over contracten en tarieven, spelen geen enkele rol meer zodra het project van start gaat. 80% van de inkoopmanagers is zelden betrokken bij de beoordeling van de prestaties van consultants gedurende een project, en in de post-projectfase stijgt hun afwezigheid zelfs naar 86%.
Edward Haigh, Director from Source Information Services, zei hierover: “Ondanks de aannames van procurement managers dat waarde, meer dan prijs, van fundamenteel belang is in consultingprojecten, lijkt het erop dat wanneer een consultant aan het werk gaat, de inkoopafdeling hem vervolgens niet meer zal tegenkomen. Dat is wellicht niet de fout van procurement managers, maar het laat in ieder geval hun valse ambitie zien.”
Preferred supplier lists (PSL’s)
Tevens blijkt uit het onderzoek dat inkoopafdelingen steeds vaker gebruikmaken van preferred supplier lists (PSL’s). Vanuit het oogpunt van consultancybureaus die azen op grote projecten is op een PSL staan van essentieel belang: 78% van de totale waarde van alle advieswerk in klantenorganisaties wordt gewonnen door adviesbureaus op een PSL.