Mark Wijngaarden blikt terug op twee jaar Remarkable Analytics
Twee jaar geleden startte Mark Wijngaarden zijn eigen onderneming. Met Remarkable Analytics zet hij data analytics in om opdrachtgevers te helpen bij het identificeren van kostenbesparingen en ontbrekende omzet. Een waardevolle propositie in deze uitdagende tijden, maar bij het opbouwen van zijn onderneming had Mark zelf natuurlijk ook te maken met de moeilijke marktomstandigheden. Hoe is het hem vergaan?
Proficiat met twee jaar Remarkable Analytics. Hoe zijn de eerste jaren verlopen?
“Remarkable Analytics heeft zich de afgelopen twee jaar ontwikkeld tot een succesvolle onderneming met langdurige relaties met opdrachtgevers. Het bedrijf heeft zich ook verder ontwikkeld op het gebied van data analytics en biedt nu een breed scala aan diensten aan, waaronder dashboardmigraties, nieuwe dashboardcreatie en process mining. Daarnaast heeft Remarkable Analytics zich gespecialiseerd in ‘revenue assurance’ om onregelmatigheden van inkomsten en uitgaven voor bedrijven snel op te sporen.”
“Als ik terugkijk op de afgelopen twee jaar, dan ben ik vooral persoonlijk gegroeid en voor mijn gevoel (nog) meer mezelf geworden. De druk om te presteren die ik vanuit eerdere werkgevers heb meegekregen is er wel nog steeds, want ik wil nog steeds succesvol zijn, maar het is wel veranderd. Ik doe het nu veel meer voor mezelf en niet om mij te bewijzen naar anderen, en het is een heerlijke manier om op die manier je klanten te helpen.”
Je gaf eerder aan dat het je droom was om zelf te ondernemen. Hoe kijk je terug op het ondernemersavontuur in een toch wel onzekere tijd?
“Het was zeker een uitdagende tijd om te starten als ondernemer, maar ik denk dat elke tijd onzekerheid meebrengt en dat er altijd risico’s zijn. De twee jaar zijn voorbijgevlogen. Ik ben dankbaar voor de steun en het vertrouwen van mijn opdrachtgevers, maar zeker ook van mijn vrouw die mij alle ruimte geeft om mijn dromen waar te maken. Ik ben trots op wat ik in deze korte tijd al heb bereikt met Remarkable Analytics en kijk uit naar de toekomst.”
Op welke impact bij een opdrachtgever ben je het meest trots?
“Ik ben het meest trots op de opdrachten die ik heb uitgevoerd voor een provincie. Met behulp van process mining heb ik inzichten gecreëerd in de werking van een bepaald bedrijfsvoeringproces. Na een succesvolle samenwerking ben ik teruggevraagd voor een vervolgproject. Ook dit project is weer succesvol afgerond. Deze manier van werken heeft de provincie erg aangesproken en nu zijn we in overleg over de vervolgfase.”
“Dit is ook meteen waar ik Remarkable Analytics naartoe zie groeien: in plaats van dat we een leverancier zijn voor een bedrijf, voelt het voor mij meer als businesspartner. We werken samen aan een gemeenschappelijk doel, en dat is natuurlijk heel gaaf!”
Het analyticsvak ontwikkelt zich in rap tempo. Welke nieuwe ontwikkelingen heeft Remarkable Analytics omarmd?
“Haha, dat zeker! Overal hoor je nu natuurlijk over ChatGPT en alle andere AI-oplossingen. Met Remarkable Analytics ben ik hier wel mee aan het experimenteren, maar voorlopig zie ik dat de datakwaliteit bij veel bedrijven nog niet goed genoeg is om hier echt iets mee te kunnen wat helemaal bij mij past.”
“Daarnaast is er op dit moment nog heel veel werk te doen met gestructureerde data uit systemen en met ‘handmatige’ aansluitingen zoals ik deze maak met SQL. Maar ik ben wel heel benieuwd waar dit allemaal naartoe gaat.”
Een van de thema’s waarin Remarkable Analytics zich in specialiseert in revenue assurance. Wat voor voordelen levert dit op voor opdrachtgevers?
“De propositie revenue assurance biedt opdrachtgevers verschillende voordelen, waaronder het beschermen van hun omzet door het opsporen van fouten en onregelmatigheden in hun inkomsten en uitgaven. Dit kan leiden tot verbeterde bedrijfsprocessen, betere besluitvorming en meer inzicht in de financiële gezondheid van het bedrijf.”
“Eigenlijk is dit de ‘core’ van Remarkable Analytics, mijn specialiteit en echt de weg die ik op wil gaan. Ik zie veel bedrijven en merk nog steeds dat er dingen foutgaan in de processen en controles rondom de inkomsten en uitgaven van bedrijven. Al is dit percentage maar heel klein, het is toch zonde van het geld en precies waar ik me op wil focussen. Gelukkig kom ik ook bedrijven tegen waar het wel allemaal goed geregeld is.”
“Daarnaast zie ik mijn revenue assurance-oplossing echt als een win-win. We komen er samen als partners sterker uit, en met deze mentaliteit wil ik Remarkable Analytics nog groter gaan maken.”
Wat zijn de ambities voor de komende tijd?
“Om Remarkable Analytics verder te laten groeien en meer bedrijven te helpen om het maximale uit hun data te halen. We willen ons blijven specialiseren in revenue assurance en ons blijven ontwikkelen op het gebied van data analytics. We kijken ernaar uit om nieuwe opdrachtgevers te verwelkomen en bestaande relaties te blijven versterken.”
“Op dit moment heeft het groeien op het gebied van personeel niet mijn hoogste prioriteit. Ik bouw hechte teams bij mijn opdrachten en zou het wel heel gaaf vinden om dit ook zelf te gaan doen. Ik denk dat we over twee jaar nog maar eens moeten kijken hoe Remarkable Analytics er dan uitziet.”