Adviesbureau WIN neemt obeya-startup AgileWalls over
Adviesbureau WIN heeft AgileWalls overgenomen, een startup gespecialiseerd in fysieke en digitale obeya-toepassingen.
Het in Utrecht gevestigde WIN adviseert en ondersteunt opdrachtgevers met project- en verandermanagement. Het bureau begeleidt de inrichting en uitvoering van programma’s en projecten, de transitie naar agile werken en projectbeheersing.
In zijn opdrachten merkt WIN dat steeds meer klanten visueel management inzetten om medewerkers van de organisatie te verbinden aan strategie en uitvoering. “De obeya-methodologie is hier uitstekend geschikt voor en startup AgileWalls heeft innovatieve productlijnen ontwikkeld die deze methode vereenvoudigen en effectiever maken”, zegt Yara Beerling, directeur bij WIN.
Door de overname van AgileWalls wordt WIN naar eigen zeggen een voorloper op het gebied van obeya binnen de Nederlandse markt.
Obeya is een concept afkomstig uit Japan en betekent letterlijk ‘grote kamer’ in het Japans. Net als lean is de methodiek bekend geworden binnen de gelederen van Toyota. Ze wordt veelal toegepast binnen lean en agile organisaties.
In een obeya worden de strategische pijlers en essentiële bedrijfsprocessen van een organisatie letterlijk uitgetekend, waardoor alle essentiële informatie van het reilen en zeilen van de organisatie visueel wordt gemaakt. Via een collectief leerproces worden vervolgens stappen gezet.
Door zowel de strategische als operationele informatie vanuit verschillende invalshoeken en bronnen te combineren, kunnen besluitvormers in een obeya-omgeving slimmere besluiten nemen. “Met een obeya ga je van strategie naar executie, op een manier waarbij de juiste stakeholders worden betrokken. Hierdoor wordt het besluit gedragen door zowel de besluitvormers als de werkvloer”, zegt Bart Bongers, een van de oprichters van AgileWalls.
“Obeya bevordert transparantie in besluitvorming en versterkt de koppeling tussen strategie en uitvoering, essentieel voor het succes en de wendbaarheid van organisaties. Het is daarmee een prachtige paraplu over onze dienstverlening heen”, zegt Beerling. “Door de overname van AgileWalls kunnen we onze klanten nog beter ondersteunen op hun weg naar versnelde duurzame en inclusieve besluitvorming.”
Dit geldt zowel voor de fysieke als de digitale propositie. Naast een online product waarmee het obeya kan faciliteren, heeft AgileWalls ook een fysieke variant die modulair kan worden opgebouwd. “AgileWalls is hierin uniek”, aldus Beerling. “Ze kunnen een complete obeya-omgeving inrichten bij de opdrachtgever.”
Als onderdeel van de deal zal WIN de obeya-consultancy en -trainingsdiensten onder de eigen vlag blijven aanbieden, terwijl WIN de AgileWalls-productpropositie onder het AgileWalls-logo zal gaan voeren.
AgileWalls krijgt door de krachtenbundeling de kans om snel op te schalen en te investeren in productontwikkeling. Om de groeiambities verder kracht bij te zetten is Nick Nijenhuis (die een verleden heeft bij WIN) aan boord gehaald als operationeel directeur. De oprichters van AgileWalls, Bart Bongers en Dolf Reijnders, zijn enorm enthousiast om hun geesteskind onder leiding van Nijenhuis naar het volgende niveau te tillen.
“Nick is een agile- en techprofessional die een enorme passie voor obeya meebrengt. Hij is vastbesloten om AgileWalls te laten groeien en een nog grotere impact te maken op de wereld”, aldus Bongers en Reijnders.
Obeya Association
De komst van WIN en Nijenhuis stelt het duo ook in staat om zich meer te focussen op de uitbouw van de Obeya Association, een platform voor professionals die de obeya-filosofie uitdragen. Vanuit Nederland zijn er plannen om het platform uit te bouwen naar een wereldwijde speler.
“Bart en Dolf zijn visionaire ondernemers binnen het obeya-domein en hebben een geweldige bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de methode”, zegt Beerling. “We kijken uit naar de samenwerking en naar wat komen gaat.”
WIN heeft een meerderheidsbelang genomen in AgileWalls. Bongers en Reijnders behouden een belang. Financiële details rondom de deal zijn niet bekendgemaakt.