Aantal overnames in de groothandelssector op hoogtepunt. Waarom?
2022 was een recordjaar voor deals in de groothandelssector. Om te begrijpen wat hieraan ten grondslag lag, gingen we in gesprek met Raymon Kouwenhoven, Consultant M&A bij Match Plan Fusies en Overnames.
In totaal werden vorig jaar 935 deals gesloten. Ruim meer dan het oude record van 920 uit 2016. Vergeleken met het eerste jaar van de coronapandemie, 2020, lag het aantal gesloten deals in 2022 zelfs 18,3% hoger.
Volgens Kouwenhoven is er niet één specifieke reden aan te voeren waarom het aantal deals zo sterk is gegroeid. Tal van factoren vielen volgens hem samen en hebben geleid tot een flinke impuls in de fusie- en overnameactiviteit binnen het groothandelsegment.
Macro-economische ontwikkelingen
Allereerst wijst Kouwenhoven op de macro-economische ontwikkelingen. 2022 was een jaar waarin de economie weer opveerde uit de crisis van de coronajaren. Deze ontwikkeling heeft zich ook vertaald naar de overnamesector.
Ondanks dat de M&A-activiteit in de tweede helft van het jaar afkoelde, betekende een ijzersterk begin dat de totale dealactiviteit in 2022 redelijk solide was (deze herstelde zich grofweg naar het pre-corona-niveau). In de groothandel was dit effect echter meer uitgesproken dan in andere segmenten.
Een tweede verklaring voor de toegenomen M&A-activiteit ligt volgens Kouwenhoven in de (begin 2022 nog) lage rente. “Een lage rentestand maakt het voor partijen relatief goedkoop om geld te lenen. Dit heeft ervoor gezorgd dat er enorm veel beschikbaar kapitaal in de markt aanwezig is, dat heeft de interesse voor fusies en overnames verhoogd.”
Ook gingen bedrijven over tot een overname om zo de nijpende personeelstekorten te lijf te gaan. Kouwenhoven: “Personeel is in deze huidige tijd een bedrijf zijn kostbaarste bezit. Aangezien dit personeel steeds schaarser wordt, worden overnames in toenemende mate gedreven door het overnemen van goed personeel.”
Daarnaast willen organisaties goed personeel voor de lange termijn aan zich binden. Dat doen ze onder andere door hen “de mogelijkheid te geven om te participeren middels een STAK (stichting administratiekantoor, red.)”, voegt Kouwenhoven toe.
Omnichannel
Naast deze algemene factoren, wijst Kouwenhoven op drie sectorspecifieke trends die hebben gezorgd dat juist het groothandelsegment een sterkere toename zag in M&A-activiteit dan veel andere sectoren.
Ten eerste kiezen bedrijven steeds vaker voor een omnichannel-aanpak, in lijn met de veeleisende klanten van nu. “Veel ondernemers willen onafgebroken kunnen in- en verkopen, maar ook een keuze kunnen maken tussen afhalen en laten bezorgen. Daarnaast dient er op diverse manieren besteld te kunnen worden. Denk aan online, telefonisch, via social media of de chat”, licht Kouwenhoven toe.
Door strategische overnames te doen kunnen bedrijven deze transitie naar een omnichannel-aanpak (versneld) realiseren. “Dit wordt ook wel een ‘make or buy decision’ genoemd”, legt Kouwenhoven uit.
Verticale integratie
Een tweede trend is verticale integratie, waarbij bedrijven zoveel mogelijk activiteiten van de bedrijfskolom bij zichzelf onderbrengen. Daardoor worden ze minder afhankelijk van andere bedrijven als het gaat om onder meer de toelevering van halffabricaten/grondstoffen.
“Met name door toedoen van het coronavirus hebben veel ondernemers zich gerealiseerd dat deze afhankelijkheid een bedreiging kan vormen”, legt Kouwenhoven uit.
Buitenlandse investeerders
Een derde sectorspecifieke reden voor het gestegen aantal deals in de groothandelssector, is volgens Kouwenhoven de groeiende interesse van buitenlandse investeerders in Nederlandse groothandelpartijen. “Waar het aandeel van de cross-bordertransacties in Europa gedurende 2013 nog rond de 40% lag, is het aantal internationale deals in 2021 gestegen naar circa 50%”, geeft de ervaren M&A-adviseur aan.
“Deze ontwikkeling kan gerelateerd worden aan het toenemende belang van internationalisering. Om buiten de landsgrenzen te kunnen participeren wordt het overnemen van buitenlandse ondernemingen gezien als een serieuze optie.”
Voor 2023 verwacht Kouwenhoven dat het aantal deals in de groothandelssector gelijk zal blijven of licht zal teruglopen, in lijn met de bredere M&A-ontwikkelingen in de markt.