Medisch adviesbureau onder een vergrootglas in Geldrop-Mierlo

25 januari 2023 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Meer nieuws over

JPH Consult – een medisch adviesbureau – heeft inwoners van Geldrop-Mierlo niet op de juiste manier behandeld. Dat stelt de Brabantse gemeente in het Eindhovens Dagblad (ED).

Geldrop-Mierlo huurt JPH Consult sinds begin 2022 in voor het medisch beoordelen van zijn inwoners door onafhankelijke artsen (die voor het adviesbureau werken). Meer concreet stellen deze vast of iemand uit Geldrop-Mierlo (nabij Eindhoven) al dan niet recht heeft op gesubsidieerde hulpmiddelen zoals scootmobiels.

De gemeente kreeg het afgelopen jaar echter verschillende klachten binnen van zijn inwoners over de artsen van JPH Consult. Zo zouden de artsen meerdere ouderen en gehandicapten die een hulpmiddel aanvroegen niet op de juiste manier hebben behandeld.

Adviesbureau behandelde inwoners onjuist, aldus gemeente Geldrop-Mierlo

Voor gedupeerde Monique Klokgieters vormde de slechte behandeling door de JPH-professionals de aanleiding om de gemeente Geldrop-Mierlo voor de rechter te slepen. Deze is immers eindverantwoordelijk voor de diensten van de artsen van het medisch adviesbureau.

Voorgeschiedenis van een nijpend geval

In april 2022 diende Klokgieters een verzoek in bij de gemeente. Ze kampt met verschillende lichamelijke problemen zoals artrose in de rug, complicaties na een blaasoperatie en een nekhernia. Hierom wil ze graag beugels in haar badkamer, een opklapbare douchestoel, huishoudelijke hulp en een scootmobiel.

“Ik kreeg meteen te horen dat het minstens 12 weken zou duren. Na 13 weken ben ik zelf maar gaan bellen. Toen kreeg ik te horen dat ik minimaal nog eens 8 weken zou moeten wachten”, vertelt Klokgieters tegen een journalist van het ED.

Maar daar nam ze geen genoegen mee. Daarom stuurde Klokgieters afgelopen zomer een e-mailbericht naar zorgwethouder Mathil Sanders (CDA) van de gemeente Geldrop-Mierlo. Sanders reageerde daarop, waarna de twee met elkaar afspraken. Kort hierna kreeg Klokgieters een huishoudelijke hulp toegewezen.

Sanders kon Klokgieters echter niet helpen met haar overige verzoeken. Zo is de verhuurder bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het plaatsen van beugels in haar badkamer. “Maar die doet dat alleen bij 55-plussers”, vertelde Klokgieters destijds in het ED. “Dus ik moet nog bijna een jaar wachten.”

Voor de scootmobiel maakt ze een afspraak met een arts van JPH Consult. Die wees haar verzoek in augustus 2022 echter af, zo is te lezen in de rapportage. “Daarin staat ook dat de gemeente de JPH-arts niet heeft gevraagd om te kijken of ze een scootmobiel nodig heeft, maar alleen of ze nog op haar scooter kan rijden”, meldt het ED.

En daartoe is Klokgieters in staat, zo luidt de conclusie. Dat ze de scooter niet gemakkelijk kan parkeren, vormde voor de JPH-arts geen aanleiding om haar toch een scootmobiel toe te wijzen. Klokgieters zou dit probleem namelijk ook kunnen verhelpen door middel van ergotherapie, aldus de arts.

In gesprek

De problemen van Klokgieters vormden samen met tal van vergelijkbare klachten over de artsen van JPH Consult voor de gemeente Geldrop-Mierlo de aanleiding om in gesprek te gaan met het medische adviesbureau.

“JPH heeft dit heel voortvarend opgepakt”, zegt de gemeente in het ED. “Het bedrijf werkt nu met nieuwe mensen, en er zijn nieuwe afspraken.” Op grond hiervan gelooft de gemeente dat geen nieuwe problemen meer zullen ontstaan.

JPH Consult-directeur Niek Schrijver denkt hier echter anders over. Volgens hem had het medisch adviesbureau dat vóór JPH werd ingehuurd door Geldrop-Mierlo er een puinhoop van gemaakt. En die is inmiddels opgeruimd door JPH Consult, wat verklaart waarom in 2022 nog enkele problemen speelde, meent Schrijver.

Afgelopen 12 januari vond de rechtszaak plaats tussen de gemeente Geldrop-Mierlo en Klokgieters. Binnen afzienbare tijd zal de rechter hierover zijn uitspraak doen. Mogelijk heeft die ook gevolgen voor de relatie tussen de gemeente en het medisch adviesbureau.