AT Kearney: Retailbanken herstellen goed van crisis

09 augustus 2012 Consultancy.nl

Europese retailbanken herstellen goed van de economische crisis. Zo zijn de inkomsten en kosten van banken in heel Europa nagenoeg terug zijn op het niveau van voor de crisis. De winstgevenheid van banken daarentegen ligt gemiddeld nog 15% onder het niveau van 2007. Dit blijkt uit het rapport ‘Retail Banking Radar 2012' van strategy consultancy A.T. Kearney.

In het rapport analyseert het adviesbureau de prestaties van de bancaire sector in de periode 2007 – 2012. Meer dan 40 grote retailbanken in 15 Europese markten zijn meegenomen in de studie.

"Het is gezien de lage rentestanden opmerkelijk dat de retailbanken er de afgelopen jaren in zijn geslaagd om hun inkomsten stabiel te houden" aldus Nathan Burgers, partner bij A.T. Kearney.

A.T. Kearney - Retail Banks

Inkomen (‘total income’)
Het gemiddelde inkomen van retailbanken is gedurende de crisis stabiel gebleven en ligt slechts iets onder het niveau van 2007. Banken hebben alternatieven gevonden om de daling in effectenhandel en in de verkoop van hoge marge investeringsproducten op te vangen, met name de inkomsten uit rente zijn toegenomen. Het gemiddelde verhult echter dat het inkomen van retailbanken in Italië, Portugal en Spanje en ook in de UK is afgenomen.

Winst (‘profit before tax’)
Waar de winst tussen 2007 en 2009 met zo’n 25 procent af nam laat deze sinds 2009 weer een voorzichtig stijgende lijn zien. Over de gehele breedte ligt de winst nog onder het niveau van 2007. Spanje en Portugal vormen een uitzondering op deze trend: sinds 2009 zit de winst van de retailbanken daar in een versnellende neerwaartse spiraal.

Download het rapport Retail Banking Radar 2012

Waarschuwing: bedrijfsvoering moet verbeteren
Ondanks de voorzichtig optimistische bevindingen van het onderzoek waarschuwen de consultants dat er ingrijpende veranderingen nodig zijn in de bedrijfsvoering van retailbanken om blijvend herstel mogelijk te maken. “Het feit dat Europese retailbanken hun kosten tijdens de crisis hebben weten te beheersen is indrukwekkend maar niet voldoende: De marges worden kleiner, de rente staat laag, risicovoorzieningen blijven hoog en de premiums voor herfinanciering lopen op. Gecombineerd met de aanhoudende economische onzekerheid in Europa moeten banken echt ingrijpende veranderingen gaan doorvoeren” aldus Burgers. “Waar kostenbeheersing en risicomanagement van groot belang blijven is het de hoogste tijd voor retailbanken om hun dienstverlening richting de klanten opnieuw in te richten. Dit omvat het over de gehele linie integreren van nieuwe technologieën en het vergroten van de dienstverlening en advisering buiten de traditionele kanalen. Dit is een belangrijke stap naar een nieuw bankingmodel met meer gestroomlijnde kanalen”.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup