Interview: John Granger, wereldwijde topman van IBM Consulting
Ongeveer een jaar geleden doopte IBM zijn Global Business Services-divisie om tot IBM Consulting. Aan het roer van IBM Consulting en de circa 160.000 medewerkers (in 150 landen) staat de Brit John Granger. Consultancy.nl ging met Granger in gesprek om meer te weten te komen over IBM Consulting en hoe het bureau klanten helpt met het realiseren van hun digitale ambities.
Wat is er anders bij IBM Consulting en hoe past deze verandering bij de bredere IBM-strategie?
Ongeveer een jaar geleden introduceerden we ons nieuwe merk, IBM Consulting. We hebben onze strategie en portfolio geheroriënteerd rondom technologie en bedrijfstransformatie, met een sterke focus op de hybrid cloud en kunstmatige intelligentie (AI).
Dankzij de hybrid cloud en AI leveren wij meer gemak in transformaties en dankzij ons ecosysteem kunnen we meer openheid bieden. Dat is onze IBM-strategie in een notendop.
IBM Consulting heeft de belangrijke taak om de transformatie tot stand te brengen. Om onze impact te maximaliseren willen we dat onze technologieën en consultingdiensten voor zich spreken en op grote schaal worden overgenomen. Om dit te realiseren zullen we het ecosysteem moeten omarmen.
Hoe werkt IBM Consulting samen met het ecosysteem van strategische partners?
Het IBM van vandaag is veel opener en staat open voor nieuwe partners en samenwerking. We breiden ons partnerecosysteem uit door klanten tegemoet te komen en te ondersteunen waar nodig met een partner- en geen concurrent-filosofie.
Deze aanpak is een drijvende kracht achter onze inkomsten, want we zien onze strategische partnerships met onafhankelijke softwareleveranciers als Adobe, Salesforce en SAP, en hyperscalers als AWS en Microsoft Azure met stevige dubbele cijfers groeien.
Waarom zouden organisaties moeten samenwerken met IBM Consulting?
Hier zijn meerdere redenen voor. Ten eerste zijn we onderdeel van IBM. Klanten kiezen meestal voor ons omdat we de meest belangrijke end-to-end procesveranderingen kunnen doorvoeren op wereldwijde schaal. Daarnaast kunnen we gebruikmaken van IBM’s technische kennis en R&D van wereldklasse.
Organisaties kiezen ons meestal voor de manier waarop we werken. Dankzij IBM Garage werken we bijvoorbeeld via een co-creatieaanpak, waarbij we innovatie- en transformatieopdrachten van strategie tot implementatie brengen. Op deze manier kunnen we opschalen binnen de organisaties van klanten.
Zo schoot de online omzet van de Britse apotheek Boots omhoog tijdens de pandemie. Ze moesten snel een naadloze digitale winkelervaring creëren. Met behulp van de IBM Garage-methodologie gebruikten de teams van Boots en iX het Red Hat OpenShift op IBM Cloud-containerplatform.
Dit liet hen toe om een gemoderniseerde digitale omgeving voor e-commercetools te bouwen, te repliceren en te lanceren. Met de vernieuwde infrastructuur maken de verbeterde zoek- en gepersonaliseerde functies van de site het veel gemakkelijker voor klanten om producten te ontdekken en werd de weg vrijgemaakt voor een nieuw betaal- en afrekenproces, een nieuw ontworpen mobiele app en andere digitale winkelinitiatieven.
Klanten profiteren vaak van onze diepgaande kennis. Je bent niet relevant voor klanten tenzij je echt begrijpt met welke problemen zij te maken hebben vanuit een brancheperspectief.
Onze branchekennis wordt ingezet voor bijvoorbeeld Heineken, dat ernaar streeft de ‘best connected’ brouwer ter wereld te worden. Om ‘best connected’ te worden, had het bedrijf een moderne integratiearchitectuur nodig die flexibel, herbruikbaar en gemakkelijker te beheren is.
Lees ook: SparkOptimus in gesprek met ex-Heineken CEO over digital.
IBM Consulting ontwikkelde een set integratiemogelijkheden die het wereldwijde netwerk van brouwers, klanten en business partners van Heineken met elkaar verbinden. Hierdoor kunnen alle werkmaatschappijen van Heineken efficiënt met elkaar communiceren, ongeacht of hun gegevens zich in de cloud of on premise bevinden.
IBM zet vooral in op hybride cloud en kunstmatige intelligentie. Hoe ver zijn bedrijven wereldwijd met het gebruik van deze technologieën?
Elke organisatie op aarde wil technologie gebruiken om de efficiëntie en flexibiliteit van haar kernprocessen te transformeren. Op deze manier kunnen ze de ervaring van klanten en werknemers verbeteren en beter concurreren. Met name op het gebied van de supply chain, ERP en duurzaamheid is de druk om te transformeren enorm.
Tot nu toe is echter minder dan 25% van de workloads naar de cloud verhuisd, dus daar ligt een enorme groeikans. We zien dat steeds meer klanten zich tot IBM Consulting wenden om hen te helpen bij het ontwerpen en implementeren van cloudplatforms en -strategieën en bij het migreren van data naar de cloud. We hebben nu meer dan 4.000 klanten die ons hybride cloudplatform gebruiken.
Volgens de AI Adoption Index van IBM, die in mei van dit jaar werd uitgebracht, gebruikt 35% van de bedrijven momenteel AI in hun bedrijf. Dit is een stijging van 4% ten opzichte van 2021.
Echter werkt AI alleen als de data goed is. Klanten moeten zichzelf daarom eerst de vraag stellen: is mijn data op orde? Kortom, er is geen AI zonder een informatiearchitectuur oftewel een datafabriek die het delen en gebruiken van data in een hybride cloudomgeving mogelijk maakt. Het gaat erom om de juiste data te verbinden met de juiste mensen op het juiste moment.
Tot slot, wat is er nodig om een organisatie het komende decennium sterker en succesvol te maken?
Bedrijven over de hele wereld proberen te navigeren in een nieuw landschap. Ze zijn nu niet alleen gericht op zakelijke doelen zoals groei, productiviteit en kostenbesparingen. Er zijn ook externe factoren zoals cyberdreigingen, veranderende regelgeving en een groeiend tekort aan digitale vaardigheden. Dit zet organisaties enorm onder druk.
Naar mijn mening is er een aantal thema’s dat een onderneming onderscheidt en het succes kan bepalen:
1. Laat het ecosysteem van partners groeien
Succesvolle organisaties zullen de ecosystemen bouwen die nodig zijn om problemen op te lossen, innovatie te bevorderen en marktkansen veilig te stellen. Zij brengen de juiste partners aan tafel en stellen het succes van de klant boven hun eigenbelang.
Wij zien dat succesvolle organisaties diverse platforms combineren om nieuwe markten te veroveren, maar ook dat ze inhoudelijk moeten samenwerken met andere spelers om op schaal impact te genereren.
2. Bouw een veilige, open hybride cloudarchitectuur
Zelfs met de beste bedoelingen worstelen sommige bedrijven nog steeds met het versnellen van hun cloud journey en lopen ze vast. Het is voor hen met name onduidelijk hoe ze de meeste waarde uit hun investeringen kunnen halen.
Succesvolle organisaties moeten de overstap maken naar de hybride cloud en leren deze te beheersen. Op deze manier kunnen ze open innovatie beter mogelijk maken en volledige bedrijfswaarde bereiken. Doet men dit niet dan worden de kosten en complexiteit aanzienlijk verhoogd.
Om de hybrid cloud te beheersen doen organisaties er verstandig aan om een hybride cloudplatform te implementeren. Dit is een systeem dat clouddiensten in verschillende omgevingen mogelijk maakt: on premise, private en meerdere publieke clouds. Bovendien kunnen bedrijven toegang krijgen tot toonaangevende open technologieën en ideeën om innovatie te stimuleren.
3. Breid intelligente workflows uit
AI, gevoed door data, transformeert de manier waarop bedrijven werken en levert waarde, terwijl het de efficiëntie en compliance in gereguleerde sectoren verbetert. Workflows worden intelligent, met gepersonaliseerde interacties, doordat ze toegang geven tot bruikbare data voor nuttige inzichten in de hele onderneming.
Succesvolle organisaties breiden die intelligente workflows uit tot buiten de onderneming, over ecosystemen heen, om silo's te doorbreken en nog meer inzichten en waarde te verkrijgen.
4. Omarm de kracht van duurzaamheid
In ons meest recente wereldwijde onderzoek onder CEO’s zagen we dat duurzaamheid een hogere prioriteit dan ooit heeft op de agenda van bedrijven.
In feite zei bijna de helft dat duurzaamheid één van de hoogste prioriteiten is. Environmental, social en governance (ESG)-doelen zijn duidelijk niet langer een ‘nice to have’, het wordt de nieuwe maatschappelijke ‘license to operate’. Klanten, werknemers, investeerders en de samenleving eisen tegenwoorden hoge duurzaamheids- en ESG-normen.
Over John Granger
John Granger kwam in 2002 in dienst bij IBM via de overname van PwC Consulting. Sindsdien heeft hij verschillende leidinggevende functies bekleed bij IBM, waaronder die van Senior Vice President bij IBM Consulting. In de aanloop naar de lancering van IBM Consulting speelde Granger een belangrijke rol in de positioneringsstrategie. Momenteel leidt hij de consulting business in 150 landen.