Amsterdam Marathon wil CO2-neutraal worden. TCS levert de techniek
Amsterdam Marathon wil in 2030 CO2-neutraal zijn. Samen met de technologie van partner en titelsponsor Tata Consultancy Services wordt gewerkt aan deze ambitie.
Dit jaar organiseert sportevenementenstichting Le Champion de 46ste editie van de Amsterdam Marathon. Ieder jaar trekt de hardloopwedstrijd – die zich tevens inzet voor het goede doel – duizenden lopers uit meer dan 100 landen.
Samen met goede doelen zoals het Amsterdam UMC Cancer Centrum Amsterdam, Jeugdfonds Sport Amsterdam en Running Blind, ondersteunt partner en titelsponsor Tata Consultancy Services de Amsterdam Marathon bij verschillende initiatieven. Bij de vorige editie van de marathon werd bijvoorbeeld in totaal €662.000 opgehaald ten behoeve van kankeronderzoek.
Dat TCS, dat dit jaar zijn 30-jarige jubileum viert, zich ook dit jaar weer als partner aan het sportevent en de organisatie verbindt is niet verrassend. TCS heeft de bredere missie om “de gezondheid en het welzijn onder werknemers, klanten en de bredere gemeenschap te stimuleren”.
Duurzaamheid in kaart
Bij deze 46ste editie zal TCS op nog een geheel andere wijze bijdragen. Zo zal het bureau gedurende de Amsterdam Marathon de duurzaamheid van het event in kaart brengen. Dat zal het doen met de zogeheten ReScore-app, een platform dat in opdracht van de Council of Responsible Sport werd ontwikkeld, met als doel de duurzaamheid van sportorganisaties te beoordelen en te certificeren.
De app ondersteunt organisatoren bij het meten, volgen, rapporteren en verifiëren van uiteenlopende milieuvriendelijke en sociale indicatoren, zoals bijvoorbeeld het afval en de uitstoot van hun sportevenement. De app biedt organisatoren zodoende waardevolle inzichten in de duurzaamheidsgegevens van hun evenementen. Zo kunnen zij voldoen aan de toenemende verwachtingen vanuit bijvoorbeeld de fans, atleten, sponsors en betrokken gemeenschappen.
“Met de ReScore-app zetten wij een belangrijke internationale stap in het verder verduurzamen van de TCS Amsterdam Marathon”, aldus René Wit, Race Director TCS Amsterdam Marathon. “Door samen te gaan werken met de Council of Responsible Sport en de ReScore-app kunnen we kennis en ervaringen uitwisselen met andere grote internationale marathons en gezamenlijk toewerken naar een wereldwijde standaard op het gebied van duurzame evenementen.”
Josu Devasia, Country Head TCS Nederland, laat weten: “Duurzaamheid is voor TCS erg belangrijk. Als organisatie willen wij zelf CO2-neutraal zijn in 2030, maar we willen ook onze klanten en partners hierbij helpen door middel van technologie.”
Hij besluit: “Als titelsponsor proberen we op allerlei vlakken de ervaring van lopers en toeschouwers te verrijken en we zijn ontzettend trots dat we ook op het vlak van duurzaamheid een verschil kunnen maken.”