OC&C Strategy Consultants begeleidt overname van muziekplatform
Kobalt, een van ’s werelds bekendste muziekrechtenplatforms, is overgenomen door private equity-groep Francisco Partners. OC&C Strategy Consultants leverde strategische en commerciële due diligence-dienstverlening aan de kopers.
Muziekplatform Kobalt werd opgericht in 2000 en is gevestigd in Londen. Het bedrijf vertegenwoordigt 700,000+ liedjes van wereldberoemde artiesten als Paul McCartney, Max Martin, Drake, Childish Gambino, Foo Fighters, Beck en Phoebe Bridgers.
Het technologieplatform van het bedrijf monitort en int de royalties van biljoenen microbetalingen die binnen de digitale muziekwereld worden gedaan (denk aan alle muziek die wordt afgespeeld op bijvoorbeeld Spotify of Apple Music).
Nieuwe eigenaar Francisco Partners is een Amerikaans private equity-bedrijf dat zich richt op de mediabranche. De investeerders krijgen volgens vakblad Music Business Worldwide 90% van Kobalt in handen, waarbij de resterende 10% wordt verdeeld tussen Kobalt-oprichter Willard Ahdritz en overige investeerders Dundee Partners en Music. De deal wordt gewaardeerd op $750 miljoen.
Laurent Hubert, CEO van Kobalt, laat weten: “We kijken uit naar de samenwerking met Francisco Partners om het volgende innovatiehoofdstuk van Kobalt in te luiden. De combinatie van Francisco Partners’ expertise in technologie en onze diepgaande kennis van de muziekindustrie stelt Kobalt in staat zijn bereik en impact als wereldwijde muziekuitgeverij uit te breiden.”
Francisco Partners werd onder meer geadviseerd door Raine Group (financieel adviseur) en OC&C Strategy Consultants (strategische en commerciële due diligence). Goldman Sachs trad op als financieel adviseur van Kobalt.
Vorig jaar verkocht Kobalt zijn Artists Without a Label (AWAL)-digitale muziekunit aan Sony Music Entertainment voor $430 miljoen.