Quantivate helpt retailers met optimaliseren van voorraadbeheer
Advies- en technologiebureau IG&H heeft een nieuwe oplossing ontwikkeld waarmee retailers hun voorraadbeheer kunnen optimaliseren.
De oplossing – die de merknaam Quantivate draagt – brengt allerlei soorten data samen. Dit helpt inkopers met “het slimmer en scherper inkopen van producten”, zodat ze hun voorraadbeheer beter kunnen stroomlijnen in lijn met de vraag vanuit de markt.
Het uiteindelijke resultaat spreek volgens IG&H voor zich: betere beschikbaarheid voor de klant en betere cashflow en winstmarges voor de retailer.
Quantivate is gebouwd op low-codetechnologie en is beschikbaar als een SaaS-oplossing, wat betekent dat retailers zich volgens IG&H “geen zorgen hoeven te maken over (langdurige) implementatietrajecten en forse IT-investeringen.”
De tool bestaat uit drie modules: Demand Forecaster (voorspellen van regelmatige, seizoens- en promotiegebonden klantbehoeften), DC Replenisher (genereren van inkooporderadviezen) en Store Replenisher (produceren van winkelbesteladviezen).
Antoine Brouwer, Director Retail Solutions bij IG&H, geeft aan dat de tool retailers kan helpen om een decennialang voor lief genomen gewoonte vaarwel te zeggen, die dankzij het grote potentieel van big data nu eindelijk achterhaald is.
“Inkopen op basis van verkoopcijfers uit het verleden is geen garantie voor succes in de toekomst. Door duizenden datapoints met elkaar te verbinden kunnen organisaties slimmer inkopen”, legt hij uit. “Met behulp van Quantivate kunnen inkopers voorkomen dat ze over te weinig, te veel of geen voorraad beschikken.”
Willen retailers de tool in gebruik nemen, dan moeten ze rekening houden met een installatietijd van circa een maand. “De kosten voor implementatie zijn beperkt en de tool is voor een vast bedrag per maand te gebruiken.”
Voor de ontwikkeling van Quantivate bundelde IG&H de jarenlange retailervaring vanuit zijn consultancytak met de expertise van zijn in-house datascientists en developers.