BearingPoint: Autodealers slecht met klantverzoeken
Ondanks het feit dat de autobranche onder grote druk staat presteren dealers op het gebied van acquisitie nog steeds onder de maat. Maar liefst 43% van de verzoeken van klanten voor een proefrit blijven onbeantwoord binnen 4 dagen. Opvallend is dat het Europese gemiddelde met 59% een stuk hoger ligt. Bovendien wordt in Nederland op 32% van de verzoeken helemaal niet gereageerd binnen de 14 dagen. Dat blijkt uit enquête van BearingPoint.
Download het rapport ‘Automotive Test Drive Research 2012 - Failing the Test?
In het BearingPoint onderzoek kregen 19 automerken uit het hele prijzenspectrum 14 dagen de tijd om verzoeken voor een proefrit te reageren. Meer dan 380 verzoeken voor merken zijn geanalyseerd.
“Als je bedenkt dat digitale kanalen steeds belangrijker worden in de verkoopcyclus en dat gemiddeld een op drie tot vier proefritten leidt tot een verkoop, is het bijzonder verontrustend dat de auto-industrie deze inherente zwakke plek in zijn processen voor lead management niet aanpakt,” zegt Niels van der Putten, automotive adviseur bij BearingPoint.
Niels van der Putten vervolgt: “De boodschap die de afgelopen drie jaar consequent naar voren gekomen is uit deze enquête, is dat alle autofabrikanten, ongeacht hun handelsvolume of de bekendheid van het merk, kansen laten schieten om leads die binnenkomen via hun website om te zetten in verkoop. Nu digitale kanalen voor veel mensen integraal deel uitmaakt van het aankoopproces, moet de auto-industrie deze kwestie aanpakken. Uit ons onderzoek blijkt ook dat merken er op dit vlak duidelijk baat bij hebben om als eerste de stap te zetten. Fabrikanten moeten een meer holistische benadering van lead management hanteren en moeten hun systemen, processen en kanalen optimaliseren om mogelijke kopers een naadloze, doeltreffende ervaring te bieden.”