McKinsey ontwikkelt nieuwe strategie voor Wallonie
Om het merk 'Wallonië' beter in de markt te zetten in binnen- en buitenland moet Wallonië zich profileren als een regio die "openstaat naar de wereld", eerder dan zijn technologische knowhow en zijn levenskwaliteit in de etalage te zetten. Dat concludeert McKinsey & Company in een studie in opdracht van de Waalse regering.
De Waalse regering heeft het strategy consulting kantoor ruim €400.000 betaald voor de analyse. McKinsey heeft na 3 maanden werkzaamheden een vergelijkende analyse van 500 pagina’s uitgewerkt.
De studie over de best mogelijke 'branding' van Wallonië is in april voorgesteld in het Waals parlement. "Het merk Wallonië is nog steeds weinig bekend bij de belangrijkste doelgroepen", zegt Jacques Bughin van McKinsey. Hij bestuurde krantenartikels en "buzz" op het internet en voerde opinieonderzoeken. Om buitenlandse investeerders, toeristen, zakenmensen en andere geïnteresseerden aan te trekken, moet Wallonië zich "herpositioneren” vervolgt de McKinsey adviseur. Volgens Bughin is "openheid naar de wereld" de grootste troef voor Walloniërs: "Dat is een argument dat de regio's en steden in de omgeving van Wallonië niet gebruiken en Wallonië zal toelaten zich te onderscheiden" aldus Bughin.
Ook in 2004 werd McKinsey ingehuurd
Het is niet de eerste keer dat de Waalse regering McKinsey inschakelt voor strategisch onderzoek. Zo vroeg eind 2004 vroeg de Minister van Economie aan McKinsey om de economische toestand van Wallonië te vergelijken met negen andere regio’s of steden: Finland, Denemarken, Schotland, Ierland, Provence-Alpes-Côte d’Azur, Nord-Pas-de-Calais, Dortmund, Wolfsburg en Manchester.