McKinsey: Onderwijs via smartphones is de toekomst
Onderwijs via mobiele apparaten en diensten - ook bekend als "mEducation" - wordt een van de belangrijkste trends van de komende jaren voor de telecom- en onderwijsbranche. Het geven en volgen van lessen via smartphones en tablets kan naar verwachting $70 miljard dollar genereren voor mobiele operatoren tegen 2020. Dat concludeert strategie adviesbureau McKinsey & Company in het rapport 'Transforming Learning through mEducation', uitgevoerd in opdracht van de GSM Association.
De wereldwijde onderwijsmarkt heeft een geschatte waarde van ongeveer $4 biljoen. De markt voor mEducation producten en -diensten vormt daar slechts een fractie van; op dit moment ongeveer $3.4 miljard. Volgens McKinsey kan de markt in de komende 8 jaar groeien tot $38 miljard. De grootste segmenten zullen educatieve e-books en apps zijn, gevolgd door game- en simulatiegebaseerde tools. Gezamenlijk zullen deze segmenten ongeveer 80% van de markt representeren.
Download het rapport 'Transforming Learning through mEducation'
Groei per region
Vooral in Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika is sprake van een jaarlijkse groei tussen 50 en 55%. In het rapport worden ook enkele proefprojecten genoemd. In India bijvoorbeeld gebruiken leraren nu al mobiele games om leerlingen Engels te leren. In New Mexico worden smartphones en tablets ingezet om kleuters klaar te stomen voor de basisschool en hen vervolgens te leren lezen. De gemiddelde jaarlijkse groei in de meer ontwikkelde markten ligt tussen 25 tot 30%.
Hindernissen
De adviseurs van McKinsey wijzen ook op enkele significante hindernissen voor mEducation. Zo is het idee "bring your own device" nog niet vanzelfsprekend in de onderwijsbranche. Verder zullen de IT-departementen van scholen extra belast worden, en zijn de onderwijsbudgetten in veel gevallen niet groot genoeg. Ten slotte leiden mEducationprojecten vaak tot weerstand van docenten.