Vier voorwaarden voor een datagedreven hypotheekorganisatie
Veel hypotheekaanbieders hebben de ambitie om consumenten een gepersonaliseerde klantreis te bieden. Toegang tot consumentendata is hiervoor een kritieke succesfactor. Experts van IG&H delen vier essentiële voorwaarden waar aanbieders aan moeten voldoen om te zorgen dat consumenten bereid zijn hun data te delen.
Veel van de ontworpen klantreizen binnen de hypotheekwereld maken gebruik van data over de consument. In sommige gevallen is deze benodigde data ook uitgebreider dan momenteel nodig en beschikbaar is, bijvoorbeeld behoeftes die consumenten hebben aangaande hun woning of financiën.
Dit is nodig om de consument te kunnen voorzien van op maat gemaakte dienstverlening. Toegang tot deze data is daarom een kritieke succesfactor om deze klantreizen te kunnen realiseren.
IG&H heeft gemerkt dat de meeste consumenten geen moeite hebben om specifieke informatie over de woning of hun woonsituatie te delen. Wanneer ze gevraagd worden om gevoeligere informatie – zoals inzicht in betaal- en spaarrekeningen – beginnen ze wel te twijfelen.
Willen verstrekkers en adviseurs consumenten overtuigen hun data te delen, dan zijn er vier essentiële voorwaarden waar ze aan moeten voldoen:
- Het is van belang dat hier duidelijke voordelen tegenover staan. Dit kunnen financiële stimulansen zijn, maar het kan ook in de vorm van verbeterde dienstverlening. De ontworpen klantreizen zijn hier voorbeelden van.
- Transparantie over het gebruik van data door verstrekkers en adviseurs is belangrijk. Waarom is data van consumenten noodzakelijk? Wie heeft allemaal inzicht in de data en hoe gaan we hiermee om? Dit zijn voor consumenten belangrijke vragen waar ze antwoord op willen voordat ze zomaar inzicht geven.
- Het is belangrijk om consumenten te allen tijden controle te geven over hun eigen data, om zelf te kunnen beslissen welke data ze voor welke doeleinden beschikbaar willen stellen.
- Als laatst is het van belang om het bovenstaande zo eenvoudig en waar mogelijk visueel aan de consument uit te leggen, om dit allemaal zo behapbaar mogelijk te maken.
Als verstrekkers en adviseurs zichzelf in staat stellen om op deze manier inzicht te krijgen in meer data en met behulp daarvan nieuwe klantreizen aanbieden, dan creëren ze een datagedreven hypotheekbedrijf dat aansluit bij de eisen van consumenten en werknemers van de 21e eeuw.
Een datagedreven hypotheekbedrijf vraagt wel om een andere werkwijze. Dit brengt voordelen met zich mee, maar heeft wel impact op het operating model.