Adviesbureau ondersteunt Jaarbeurs bij verduurzamen voedselaanbod

03 januari 2022 Consultancy.nl 1 min. leestijd

De Utrechtse Jaarbeurs en adviesbureau Greendish zijn een samenwerkingsverband aangegaan om het voedsel- en drankaanbod van de evenementenfacilitator te verduurzamen. 

Tijdens de Eerste Wereldoorlog was ons land neutraal. Omdat de omringende landen dat niet waren, konden veel producten niet geïmporteerd worden. Dus moesten tussen 1914 en 1918 meer goederen in Nederland zelf worden geproduceerd, waarmee het belang van de binnenlandse handel toenam. Hierdoor ontstond behoefte aan een centraal punt waar handelscontacten konden worden gelegd. Zo geschiedde in 1916 de geboorte van de Utrechtse Jaarbeurs .

Voor de coronapandemie trok de Jaarbeurs zo’n 2,5 miljoen bezoekers per jaar. “Dat zijn heel veel eetmomenten waar we gezamenlijk impact kunnen maken”, zegt Joris Heijnen, oprichter van adviesbureau Greendish. Het adviesbureau gaat vanaf deze maand de Jaarbeurs helpen om zijn eet- en drankaanbod te verduurzamen. 

Adviesbureau ondersteunt Jaarbeurs bij verduurzamen voedselaanbod

De experts van Greendish gaan de komende tijd metingen uitvoeren en data verzamelen. Zo wordt onder meer bekeken hoeveel voedsel wordt weggegooid en hoe en waar de Jaarbeurs eten en drinken inkoopt. Aan de hand daarvan stellen ze vast op welke vlakken en hoe de Jaarbeurs zijn voedsel- en drankaanbod kan vergroenen. 

“We zijn trots om samen met Jaarbeurs zijn missie te versnellen door gezonde en duurzame voeding voor alle bezoekers en medewerkers beschikbaar te maken”, vertelt Heijnen.

Ook Marloes van den Berg, die vanuit de Jaarbeurs verantwoordelijk is voor het duurzaamheidsbeleid, is verheugd over het nieuwe partnerschap. “Deze samenwerking ligt volledig in lijn met onze strategie: de meest duurzame congres- en eventlocatie van Europa worden.” 

De Jaarbeurs werkt momenteel samen met tal van partijen om al zijn bedrijfsonderdelen te vergroenen. Zo heeft de organisatie bijvoorbeeld het Rotterdamse architectenbureau MVRDV – bekend van het hoofdkantoor van de VPRO – ingeschakeld om zijn onderkomen te verduurzamen.