Datalab van Pon wint prijs voor inzet van datagedreven werken
Het interne Datalab van Pon heeft een prijs gewonnen voor de manier waarop het verschillende Pon-afdelingen heeft ondersteund bij het ontwerpen en verankeren van datagedreven werken. Ook staat het Datalab aan de basis van Lensor, een startup van het bedrijf die rap naam maakt in de autoschademarkt.
Bij de lancering van het Datalab had Pons managementteam de ambitie om een intern team op te tuigen gespecialiseerd in het helpen met toepassingen gericht op datagedreven werken. Dit team adviseert en ondersteunt allerlei businessunits binnen het bedrijf (naast auto’s levert Pon ook onder meer fietsen en bouwmachines aan klanten wereldwijd) op het gebied van onder meer data science, artificial intelligence en advanced analytics.
Het team is inmiddels uitgegroeid tot 17 personen en heeft sinds de oprichting zijn waarde meer dan bewezen, stelt de jury van de jaarlijkse Dutch BI & Data Science Awards, een initiatief van Passionned Group.
Photo: Eva van Rooden (Passionned Group) reikt de award uit aan Ralf de Haan (Pon).
Enkele concrete voorbeelden van resultaten die door Pons Datalab zijn behaald: de data scientists ontwikkelden een machine learning-model dat het omzetpotentieel voor verschillende auto- en fietsmerken in geografische regio’s voorspelt. Hierbij is maximaal gebruikgemaakt van de kracht van externe data en verschillende algoritmen, zoals een forecasting en outlier-algoritme, een productieplanningsalgoritme en een algoritme voor data cleaning.
Het resultaat? Salesteams kunnen hun product veel doeltreffender beprijzen en hiermee de winstgevendheid van het bedrijf vergroten. En de innovatieafdeling kan bij haar prioritering van innovaties nauwkeuriger rekening houden met de toekomstige winstgevendheid van producten.
Het Datalab gooit ook hoge ogen bij de jury met zijn volwassenheidsmodel voor het meten van datagedrevenheid en de roadmap die is opgesteld om de prioriteiten en voortgang van de verschillende data & analytics-projecten te monitoren.
“Hieruit blijkt dat het management een vinger aan de pols houdt en dat innovatie binnen het Datalab op een verantwoorde manier plaatsvindt: gefaseerd en gedoseerd”, zegt juryvoorzitter Menno Lanting
Geen koudwatervrees
Pon wordt daarnaast geprezen voor de “hands-on strategie” die het bij de ontwikkeling van het Datalab heeft gehanteerd. In plaats van te werken aan dikke rapporten en langdradige businesscases werd direct begonnen met het concept.
“Zonder koudwatervrees is het Datalab pragmatisch aan de slag gegaan met de ontwikkeling van geavanceerde algoritmes vanuit de cloud”, legt juryvoorzitter Menno Lanting uit.
“Terwijl bij de meeste organisaties het concept van de digitale transformatie zwaar op de maag ligt, heeft Pon Holdings bewezen dat je met een gedurfde hands-on strategie en een scherpe focus op interne klanten een heel eind kunt komen, zonder dat je de hele organisatie overhoop hoeft te gooien of in een moeras belandt.”
Lensor: out of the box denken
Het bleef bovendien niet bij het bedienen van interne klanten. Het Datalab richtte ook nog Lensor op. In opdracht van een aantal grote externe klanten voert de startup inmiddels – met behulp van 16 camera’s en beeldherkenning op basis van deep learning – automatische schadedetectie uit aan voertuigen. Hierdoor verloopt dit noodzakelijke inspectieproces minder arbeidsintensief én nauwkeuriger.
Met de lancering van Lensor heeft het Datalab volgens de jury bewezen dat out-of-the-box-denken loont.
Visionaire blik
Ralf de Haan, Director Data & Analytics bij Pon en verantwoordelijk voor onder meer het Datalab, toont zich verheugd over de verkregen erkenning en prijst het managementteam voor zijn “visionaire blik en het lef om zonder een uitgekristalliseerd toekomstbeeld fors te investeren in technologie, mensen en middelen”.
Andere finalisten voor de Dutch BI & Data Science Award 2021 waren de Nationale Politie en het Eindhovense SpendLab.