DATICX introduceert ‘Process Mining as a Service’-dienst

03 december 2021 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Meer nieuws over

Steeds meer (vooral grote) organisaties maken gebruik van process mining om hun processen te verbeteren. Met de nieuwe ‘Process Mining as a Service’-dienst maakt adviesbureau DATICX de technologie toegankelijk voor het midden- en kleinbedrijf.

“Organisaties zien de meerwaarde van process mining, omarmen de technologie en plukken de vruchten. Dat is goed nieuws. Tegelijkertijd spreken we ook organisaties die wel enthousiast zijn, maar er niet ‘nóg een technologie’ bij kunnen hebben. Ze kiezen bewust voor focus en richten zich op core-activiteiten”, zegt Emiel van Nielen, oprichter van DATICX, een Celonis-partner.

“Focus is goed. Tegelijkertijd is het enorm spijtig, want daarmee blijft veel verborgen potentieel onbenut. Dat potentieel kan bovendien je core-activiteiten juist (kost)efficiënter maken en bijdragen aan een hogere klant-loyaliteit en meer business. Wij zien process mining daarom echt als een positieve spiraal waarmee je je dienstverlening en klantervaring steeds verder kan optimaliseren.”

Emiel van Nielen, Oprichter, DATICX

Het ontbreekt organisaties aan tijd, beschikbaarheid van werknemers en expertise. “DATICX levert de benodigde expertise. Die horde is dus snel genomen. We kunnen bovendien helpen bij het aantrekken of leveren van extra fte’s. Bijvoorbeeld voor het bemensen van een center of excellence of een business analist.”

“Maar tijd – en daarmee beschikbaarheid – van werknemers is en blijft een lastige bottleneck voor organisaties. Ze willen wel, maar worden min of meer ‘gegijzeld’ door drukte, krapte op de arbeidsmarkt en complexiteit binnen processen. We moeten organisaties dus eerst ‘bevrijden’ voordat ze verder kunnen groeien. Met het ‘As a Service’-concept hebben we daar een oplossing voor gevonden.”

Het resultaat is volgens de expert een overzichtelijk pakket van fases, activiteiten en diensten. “Voor een vast bedrag per maand worden organisaties volledig ontzorgd. De klant selecteert een proces en stelt de data beschikbaar (event logs), definieert het procesmodel en targets (KPI’s) en er wordt een analyserapportage-frequentie afgesproken (tweewekelijks, maandelijks, twee- of drie maanden).”

“Toegegeven, erg origineel is de naamgeving niet, maar met ‘Process Mining as a Service’ dekt het precies de lading”, aldus Van Nielen.

Zodra het systeem is ingericht en de spreekwoordelijke sleutel is omgedraaid, start de process mining engine van DATICX en is het traject in gang gezet. “We nemen alle analyse-activiteiten uit handen. De periodieke rapportages tonen de klant exact waar optimalisatiepotentieel zit.”

Met de adviezen kan de klant vervolgens zelf aan de slag met verbetering. “Daar wijkt Process Mining as a Service af van klassieke implementaties. We kunnen daar overigens prima in faciliteren, maar dat valt buiten het standaardconcept. Het vereist diepere integratie en is echt maatwerk.”

Voor het ‘As a Service’-concept maakt DATICX gebruik van exact dezelfde Celonis-technologie als bij reguliere implementaties. Omdat de dienst “fors goedkoper is dan het inhuren van een externe analist” verdient de investering zich volgens Van Nielen binnen zes tot twaalf maanden terug.