Juridisch adviesbureau ICTRecht start legaltech-propositie

02 november 2021 Consultancy.nl

Juridisch adviesbureau ICTRecht heeft een legaltech-praktijk gelanceerd. De nieuwe service line adviseert legal counsels over hoe ze technologie kunnen inzetten en ondersteunen daarnaast bij de daadwerkelijke implementatie.

Digitalisering is anno 2021 niet meer weg te denken in de bedrijfsvoering van succesvolle organisaties, en in het juridische werkveld is dit niet anders. De toepassing van slimme technologieën om juridische processen efficiënter te kunnen inrichten en vraagstukken beter te kunnen oplossen – ook bekend als legaltech – neemt een enorme vlucht.

Waar de markt voor legaltech diensten en -oplossingen volgens een recente schatting van Statista vorig jaar goed was voor bijna $18 miljard, zal deze tegen 2025 naar verwachting $25 miljard waard zijn.

Koen van Jaarsveld, Mark Zijlstra en Sten Demon

Sten Demon, sinds 2015 werkzaam als juridisch adviseur bij ICTRecht en trekker van de nieuwe legaltech-tak, ervaart dagelijks in de praktijk waarom legaltech zo’n sterke ontwikkeling doormaakt. “Juridisch werk kan efficiënter, sneller, goedkoper en inhoudelijk beter worden. Het gebruik van technologie speelt hierin een centrale rol.”

De rol van technologie

Technologie kan toegevoegde waarde bieden in alle facetten van de juridische waardeketen, legt Demon uit. Van het automatiseren van taken, tot het efficiënter doorgronden van wet- en regelgeving, tot het beter kunnen oplossen van juridische geschillen en kwesties. “Legaltech stelt organisaties in staat om aan de ene kant juridische kwaliteit te waarborgen en aan de andere kant werkprocessen efficiënter in te richten.”

Om de marktintrede kracht bij te zetten heeft ICTRecht twee consultants aangetrokken. Mark Zijlstra deed hiervoor ervaring op als legal counsel – en aan de andere kant van de tafel – als legal consultant. Net als Koen van Jaarsveld (hiervoor: juridisch adviseur) maakt hij de overstap van Eiffel met de doelstelling om de legaltech-praktijk uit te bouwen.

De dienstverlening richt zich op vier thema’s. Om te beginnen, het “adviseren van klanten in technologie”, legt Demon uit. Als een legaltech-strategie is uitgestippeld, brengt ICTRecht expertise in tijdens de ‘vendor selection’ fase: “we ondersteunen onze klanten met het selecteren en aanschaffen van de juiste software.”

Daarna helpen de juridische consultants bij de daadwerkelijke implementatie en het change management dat hierbij komt kijken. Want geen enkel legaltech systeem kan zonder de support van de juristen die de tool uiteindelijk moeten gebruiken. Ook heeft de Amsterdamse zakelijke dienstverlener een managed services-propositie, waarbij sommige gedigitaliseerde juridische processen kunnen worden uitbesteed.

Steven Ras, de topman van ICTRecht, laat weten dat hij “trots is dat we vanaf nu onze klanten ook op deze manier kunnen bedienen.”