Consument wil beter geïnformeerd worden door supermarkt

29 oktober 2021 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

De meerderheid van de Europese consumenten wil beter geïnformeerd worden over hoe gezond supermarktproducten zijn. Dat blijkt uit een nieuwe studie van accountant- en adviesbureau Deloitte.

Sinds 2019 staan er op alle huismerkproducten van de Belgische supermarktketens Delhaize en Colruyt een nutri-score. Deze duidt – aan de hand van een vijfpuntsschaal – hoe gezond een bepaald product is. Zo heeft een zak ijsbergsla de score ‘A’, een fles olijfolie ‘C’, terwijl een pak chocolade koekjes met ‘E’ wordt beoordeeld. 

In ons land staan ondertussen op sommige artikelen uit de supermarkt ook nutri-scores. Maar wel op stukken minder producten dan in België, hoewel het weergeven van zo’n score daar net als in Nederland niet verplicht is. En dat terwijl Europese consumenten juist steeds meer geïnteresseerd zijn in de achtergrond van levensmiddelen, stelt Deloitte in een nieuw onderzoek.

Deloitte: consument kiest liever voor gezond dan betaalbaar

Voor hun studie ondervroegen de experts van het Big Four-kantoor meer dan 17.000 consumenten uit vijftien Europese landen. In deze gesprekken beantwoordden de respondenten vragen over hun koopgedrag in supermarkten. Belangrijkste conclusie: 53% laat weten graag beter geïnformeerd te willen worden door hun supermarkt over producten. 

“Supermarkten spelen een belangrijke rol in het bieden van keuzes en transparantie aan consumenten”, zegt Randy Jagt, werkzaam bij Deloitte. “In de toekomst zouden deze bedrijven consumenten gericht kunnen adviseren over gezonde voeding. Dit gebeurt op dit moment nog te weinig, kijkend naar de resultaten.”

Werk aan de winkel

Momenteel hebben consumenten betrekkelijk weinig vertrouwen in de informatievoorziening van hun supermarkten. Zo beschouwt slechts 17% van de respondenten hun supermarkt als een betrouwbare bron voor informatie over voedselkeuzes die een gezonde levensstijl bevorderen. 

In plaats daarvan richten consumenten zich op dit moment in grotere mate (41%) op websites om te bepalen of een product uit de supermarkt al dan niet gezond is. “Ook sociale mediakanelen (28%) zijn voor aanzienlijk wat respondenten een belangrijke bron van informatie over voedsel.” 

Naast dat supermarkten op dit vlak nog wel de nodige verbeteringen zouden kunnen doorvoeren, zouden overheden zich volgens de respondenten ook extra mogen inspannen. Zo vindt 51% dat producten wettelijk moeten worden voorzien van een gezondheidsscore. Terwijl 40% aangeeft dat ongezonde producten extra belast mogen worden.

Informeren levert geld op

Uit de studie van Deloitte blijkt verder dat het voor supermarkten commercieel aantrekkelijk kan zijn om consumenten beter te informeren. “Veel respondenten zijn namelijk bereid om extra te betalen voor gezondere producten”, laten de onderzoekers van het Big Four-kantoor weten. 

“Consumenten willen vandaag de dag extra geld neerleggen voor gezonde producten. Derhalve ontstaat er voor supermarkten een mooie kans. Het is niet onwaarschijnlijk dat supermarkten die hun informatievoorziening verbeteren meer consumenten zullen aantrekken”, zegt Adgild Hop, werkzaam bij Deloitte.