SparkOptimus helpt Pepsi Lipton met inspelen op consumententrend
Door te innoveren buiten zijn eigen kernactiviteiten om is Pepsi Lipton voortdurend op zoek naar manieren om zelf disruptief te zijn. Onlangs lanceerde de wereldwijde frisdrankproducent een direct-to-consumer (D2C) propositie, met ondersteuning van SparkOptimus. Het adviesbureau begeleidde het gehele traject, van strategie tot oplevering.
Een van de consumententrends waarop Pepsi Lipton wil inspelen is het streven van de consument naar een gezondere levensstijl en duurzaamheid. Als onderdeel van zijn ambities op dit gebied is de multinational een strategische venture gestart om een nieuw product te ontwikkelen en op de markt te brengen. Het betreft een gepersonaliseerde drankenbox, met daarin 'gezonde producten'.
SparkOptimus werd door Pepsi Lipton ingeschakeld om het traject te begeleiden. Dit traject begon met een strategische analyse van het marktpotentieel, inclusief het in kaart brengen van de consumentenvraag en het identificeren van doelgroepen. De consultants beoordeelden ook de financiële prognoses voor de gepersonaliseerde drankenbox, en valideerden de meest riskante scenario's voor de business case.
Nadat de basis voor het project was gelegd, ondersteunde SparkOptimus de realisatiefase. Het zorgde voor de samenstelling van het team, en gaf leiding aan de IT-ontwikkeling, branding en growth hacking.
Wat consumenten echt willen
Om tot een snelle 'proof of concept' te komen en inzicht te krijgen in wat consumenten echt willen, bouwde SparkOptimus een 'recommendation engine'. Hierdoor konden individuele selecties van dranken worden aangeboden, op basis van (persoonlijke) data. Uit een selectie van honderden drankjes creëert het systeem een unieke box van twaalf drankjes, op basis van de input van de consument en via een eenvoudige enquête (waarin consumenten gezondheidsdoelen, smaken en dieetbeperkingen aangeven).
Op basis van de input van consumenten en hun data worden de enquête en de aanbevelingen voortdurend bijgewerkt en verbeterd. Dit heeft geleid tot een grote verbetering in de belangrijkste KPIs. Zo is bijvoorbeeld de zogeheten 'spot-on factor' (dit betreft consumenten die de aanbevolen producten niet omgewisselen) in slechts twee maanden met 30% verbeterd.
Ook is in dezelfde periode de conversieratio met 100% gestegen. Tegelijkertijd steeg de gemiddelde feedback rating op aanbevolen producten van 2,5 naar 4,2 sterren (uit 5 sterren).
Ter ondersteuning van de nieuwe propositie van PepsiLipton ontwikkelde SparkOptimus binnen twee maanden een volledig functionerend direct-to-consumer platform. Dit platform wist in de eerste weken na de lancering honderden betalende klanten aan te trekken. Het verzamelde waardevolle datagedreven inzichten ten aanzien van de consumentenvoorkeuren, het assortiment, en nieuwe drankformats, en leverde deze inzichten terug aan Pepsi Lipton ten behoeve van een continue verbeteringscyclus.
In een reactie op de samenwerking met SparkOptimus geeft Pepsi Lipton CMO Frank Haresnape aan: “SparkOptimus heeft ons geholpen bij het vormgeven van de D2C propositie, die nodig is om verschillende disruptieve trends aan te boren, van idee tot realisatie. SparkOptimus wist, indrukwekkend genoeg, in slechts twee maanden van het MVP ontwerp tot een go-live te komen.”