Dietz trekt Peter Ruigrok aan als Associate Partner
Dietz Strategie & Communicatie heeft Peter Ruigrok aangesteld als Associate Partner. Gedurende zijn lange loopbaan heeft Ruigrok gewerkt als bestuurder, toezichthouder en adviseur.
Ruigrok maakt de overstap van Woningnet, waar hij hiervoor werkzaam was als interim-bestuurder. Bij diverse project- en gebiedsontwikkelaars en woningcorporaties is hij actief als directielid/bestuurder. Ook zet hij zich in als lid van het Expertteam Woningbouw van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en is hij actief bij diverse organisaties als toezichthouder en vrijwilliger.
Voorafgaande aan zijn bestuursrol bij Woningnet was Ruigrok anderhalf jaar geassocieerd adviseur bij TwynstraGudde, waar hij zich vooral richtte op governance-vraagstukken in de profit en not-for-profit sector, vooral bij woningcorporaties.
Gedurende zijn loopbaan heeft Ruigrok ruime ervaring opgedaan als eindverantwoordelijke van grote en middelgrote bedrijven in de advies-, vastgoed- en bouwsector. Tot medio 2016 was hij gedurende vijf jaar interim bestuurder van drie woningcorporaties.
Nu heeft hij zich aangesloten bij Dietz Strategie & Communicatie, een Utrechts advies- en communicatiebureau met rond de 30 adviseurs, die werken aan ruimtelijke opgaven voor zowel marktpartijen als overheden – van strategisch omgevingsmanagement en participatie tot public affairs en strategische communicatie.
“Wij zijn verheugd om de samenwerking met Peter aan te gaan en gezamenlijk te werken aan het verder verbeteren van onze dienstverlening”, vertelt Dietz-managing partner Jasper Benus. “De huidige opgaven in de fysieke leefomgeving maken dat ook wij weer uitgedaagd worden om met onze partners en opdrachtgevers te blijven zoeken naar publiek, politiek en maatschappelijk draagvlak voor de fysieke opgaven in ons land.”
Als Associate Partner zal Ruigrok zijn kennis, ervaring en netwerk inzetten om samen met Dietz een nog actievere rol te spelen in nieuwe (governance)vormen voor participatietrajecten, het stroomlijnen van complexe (gebieds)ontwikkelingen en het initiëren van nieuwe ruimtelijke initiatieven.
Directeuren Bart Kooijman en Jasper Benus (zij namen vorig jaar een meerderheidsbelang in het bureau) willen Dietz de komende jaren zowel kwalitatief als kwantitatief verder laten groeien. Het bureau, opgericht in 2006, mag zich inmiddels een gevestigde speler noemen in de markt, waarin het zich positioneert als een strategisch advies- en communicatiebureau in infrastructuur en mobiliteit, vastgoed- en gebiedsontwikkeling, retail en leisure en vraagstukken binnen de fysieke leefomgeving.
In lijn met de verdere groeiambities van het bureau vormt de komst van Peter Ruigrok een zeer waardevolle versterking. Kooijman: “Peter is een oude bekende van het bureau en wij geloven dat zijn kennis en expertise niet alleen bijdraagt aan onze dienstverlening voor onze opdrachtgevers, maar ook aan onze ambities om onze 27 collega’s elke dag een beetje beter te maken.”
Dietz Strategie & Communicatie was voor Ruigrok overigens geen onbekende. “Ik heb gedurende de 15 jaar dat het bureau bestaat vaak met hen samengewerkt: als opdrachtgever en als partner.” Over zijn keuze zich aan te sluiten, zegt hij verder: “Dietz kiest elke keer een verfrissende invalshoek om vraagstukken aan te pakken. Dat spreekt mij aan.”
Daarbij wijst hij op onderwerpen als de woningnood van dit moment en de grote uitdagingen die de klimaatverandering en energietransitie met zich meebrengen. “Dit vraagt om een nieuwe governance in het samenspel tussen publiek, politiek en privaat”, besluit Ruigrok.