Camille Zaaijer over werken bij The Next Organization

03 augustus 2021 Consultancy.nl 5 min. leestijd
Meer nieuws over

Camille Zaaijer werkt inmiddels meer dan twee jaar bij The Next Organization, een strategisch adviesbureau gespecialiseerd in het verbeteren van de commerciële prestaties. Camille vertelt over de projecten waaraan ze heeft gewerkt en hoe ze het werken bij The Next Organization ervaart. 

Hoe ben je bij The Next Organization terechtgekomen?

Door diverse samenwerkingen met corporates heb ik altijd tijdens en vlak na mijn studie gedacht dat ik bij een dergelijke organisatie aan de slag zou gaan. Echter, toen ik na mijn afstuderen ging solliciteren kwam ik erachter dat de manier van werken, leren en ontwikkelen in een corporate niet helemaal op mijn behoeften aansloot. 

Ik heb toen het advies gekregen om ook bij de middelgrote bedrijven te kijken en te solliciteren. Zo heb ik uiteindelijk via een recruitmentwebsite The Next Organization leren kennen, en ben ik daar vol enthousiasme aan de slag gegaan.

Camille Zaaijer, Consultant, The Next Organization

Wat vind je het leukste aan werken bij The Next Organization? Wat maakt het bureau uniek?

Wat ik ontzettend fijn vind is de vrijheid die ik krijg om mezelf te ontwikkelen in de gebieden die ik interessant vind en op de manier die bij me past. Die vrijheid voel je ook in de projecten die je als consultant draait. Er is altijd ruimte voor initiatief en je krijgt vanaf het moment dat je de organisatie binnenkomt veel verantwoordelijkheid in de projecten die je draait. Dit maakt het werk uitdagend en leuk!

Naast de projecten hebben we ook binnen het bureau elk een eigen rol en verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de dagelijkse operatie en optimalisatie van de business. Hierin word je gestimuleerd om een rol te pakken die aansluit op je interesses en je kennisgebied.

En niet te vergeten – we hebben een ontzettend hecht, gemotiveerd en gezellig team. Deze groep passievolle enthousiastelingen is toch echt mijn TNXTO-familie geworden.

Aan wat voor soort projecten heb je de afgelopen jaren gewerkt?

De afgelopen jaren heb ik mogen meedraaien op een zeer divers palet aan projecten bij verschillende private en publieke organisaties. Zo heb ik mogen meewerken aan een organisatieherstructureringsproject, waarbij we als team de mensen bij de klant weer enthousiast hebben gekregen voor het werk wat ze elke dag doen door hun rollen en verantwoordelijkheden gezamenlijk te herdefiniëren. 

Weer heel anders, maar samen met een aantal collega’s hebben we meerdere organisaties mogen begeleiden in het vinden en schrijven van hun gezamenlijke verhaal of corporate story. Bij weer andere projecten waren juist de visie en het verhaal heel duidelijk, maar kon de klant onze ondersteuning gebruiken in het uitwerken en waarmaken hiervan door onder andere het bedenken van innovatieve concepten en het innoveren van bestaande structuren en processen. 

De gemene deler in elk van onze projecten is dat we nooit enkel een advies geven. We gaan altijd dat stapje verder door de klant ook te helpen bij de implementatie van ons advies. Hiermee wordt succes van een project en de waarde voor onze klant beter gevangen. 

Hoe heb je het thuiswerken de afgelopen tijd ervaren? En hoe zie je de komende tijd voor je nu we weer naar kantoor kunnen?

In het begin vond ik het ontzettend wennen. Ik miste mijn collega’s, moest leren omgaan met digitale meetings en moest wennen aan de fysieke afstand tot de klant. Maar elk nadeel heeft z’n voordeel, want door de afwezigheid van reistijd was er meer tijd om aan projecten te werken en activiteiten op te pakken. De nieuwe situatie doet nadenken over nieuwe manieren van werken en gaf ook ruimte om te experimenteren wat de meest effectieve en efficiënte vorm is voor iedereen.

Dat gezegd hebbende, vind ik het wel ontzettend fijn om weer naar kantoor te gaan. Daar tegenover staat wel dat ik in deze ‘nieuwe’ situatie wel goed met reistijd om moet gaan zodat we onze tijd optimaal kunnen gebruiken voor projecten en activiteiten. Daardoor zal er waarschijnlijk een hybride vorm ontstaan die ideaal werkt – deels thuis, deels op kantoor en bij de klant.

Welke ambities heb je voor de komende jaren?

Op de korte termijn: van de eigen organisatie nog meer een lerende organisatie maken waar young professionals en experienced professionals zichzelf en elkaar optimaal kunnen ontwikkelen om constante waarde toe te kunnen voegen voor onze klanten en onze organisatie. Hierbij zal een goede mix van kennisontwikkeling middels theorie op ons eigen LMS, onderling mentoring en leren ‘on the job’ ijkpunt zijn. 

Voor de lange termijn heb ik nog enkele ‘droomprojecten’ op het oog. Een daarvan is het herstructureren van de farmaceutische industrie. De manier van werken binnen deze industrie is in mijn ogen niet meer passend in de maatschappij van nu. De grote ‘blockbusters’ zijn ondertussen op de markt en de ontwikkeling van medicijnen en therapieën wordt steeds meer nichewerk. 

Daarom hoop ik ooit te mogen bijdragen aan het meer inclusief maken van deze industrie om zo onderlinge samenwerkingen tussen eindgebruikers (patiënten), uitvoerders (artsen), financierders (stakeholders) en ontwikkelaars (farmaceuten) te optimaliseren.  Op die manier kan meer ruimte gecreëerd worden voor (klant)behoeften, risicospreiding en kennisdeling om zo nog meer waarde toe te voegen voor zowel de (eind)klant als stakeholder.