Afschaffen 3rd party cookies heeft flinke gevolgen voor marketing

19 juli 2021 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Meer nieuws over

Het grootste gedeelte van de Nederlandse organisaties weet dat third party cookies binnen afzienbare tijd zullen verdwijnen en dat dit grote gevolgen zal hebben. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van branchevereniging DDMA.

Op internet ben je nooit alleen. Terwijl je websites bezoekt kijken allerlei bedrijven mee, denk aan techreuzen zoals Google en Facebook, maar ook aan de minder bekende advertentienetwerken. Je sufgedrag bevat waardevolle informatie en die bewaren zij in cookiebestanden op jouw computer.

Sommige websites die worden bezocht staan andere websites – in dit geval derde partijen – toe om cookies te plaatsen op de computer van gebruikers. In zo’n geval wordt gesproken van third party cookies.

In hoeverre zij organisatie voorbereid op een cookieless world (links) en cookie-afhankelijkheid naar activiteit (rechts)

Een voorbeeld dat vrijwel iedereen weleens heeft meegemaakt: je bezoekt een webshop omdat je op zoek bent naar bepaalde schoenen. Even later besluit je deze nog niet te kopen. Eén of twee dagen later zie op allerlei andere sites reclame voor die specifieke schoenen voorbijkomen. Dat komt door third party cookies, die hierom ook wel volgcookies genoemd worden.

Cookieloze wereld

Het afschaffen van third party cookies heeft vanzelfsprekend veel impact op de marketingsector. Temeer omdat met behulp van deze cookies zeer effectief reclame kan worden gemaakt. Als je immers weet dat een consument al interesse heeft in een bepaald product, is het vele malen effectiever om hem reclame over dat product te tonen dan hem een willekeurige productadvertentie voor te schotelen.

In eerste instantie zouden third party cookies in 2022 uit de verschillende internetbrowsers verdwijnen. Firefox en Safari houden zich daar aan, terwijl Google eind vorige maand aankondigde de volgcookies pas in 2023 uit browser Chrome te verwijderen, meldt RTL Nieuws: “Er is volgens Google meer tijd nodig om samen met de advertentie-industrie een alternatief in te stellen.”Welke afdeling pakt het cookievraagstuk aan?Cijfers uit het onderzoek van DDMA bevestigen dat. Vrijwel alle organisaties zijn op dit moment namelijk in zeer grote mate afhankelijk van third party cookies. Zo gebruikt maar liefst 94% van de Nederlandse organisaties de volgcookies voor web analytics om bezoekersgedrag te meten, terwijl 86% de cookies inzet om zijn marketingactiviteiten te verbeteren.

Niettemin zijn de meeste organisaties (81%) zich er wel van bewust dat third party cookies zullen verdwijnen. Niet voor niets is 69% momenteel druk bezig zich daarop voor te bereiden. Slechts 9% heeft zijn voorbereidingen al helemaal rond, terwijl bijna 20% nog op geen enkele manier is voorbereid op een cookieloze wereld. Er is dus nog een hoop werk te verzetten, waarschuwt DDMA. 

Binnen verreweg de meeste organisaties (94%) komen die taken op het bord van de marketingafdeling. “Ongeveer de helft (52%) van de organisaties pakt het breder aan en betrekt eveneens de juridische afdeling bij het cookievraagstuk, al vormt deze groep een vrij geringe meerderheid”, concluderen de onderzoekers in hun rapport.