Martijn Voorhaar (LeadingMile) over asset-based consulting

14 juli 2021 Consultancy.nl 5 min. leestijd
Meer nieuws over

LeadingMile heeft het afgelopen jaar zijn groeitraject voortgezet – het team is uitgebreid, de Britse markt is betreed en CEPRES is toegevoegd aan de lijst van technologiepartners. Een gesprek met Martijn Voorhaar, oprichter van LeadingMile, over de groei van het bedrijf en de plannen voor de toekomst. 

“Bij LeadingMile bedienen we investeerders en fondsmanagers op het gebied van alternatieve beleggingen. Het ritme van en ecosysteem rond alternatieve beleggingen is fundamenteel anders dan dat van traditionele, beursgenoteerde beleggingen en daarvoor heb je specialistische vaardigheden en ervaring nodig.”

“Het is een snelgroeiende nichemarkt die te klein is om adequaat bediend te worden door de grote adviesbureaus. In dat gat zijn wij gesprongen. Wij weten in detail hoe data binnen en tussen bedrijven stroomt en we begrijpen hun operations en IT-processen. Dat is een randvoorwaarde om van toegevoegde waarde te zijn.” 

Martijn Voorhaar, Founder, LeadingMile

“We helpen onze klanten om hun organisatie en bedrijfsvoering te verbeteren door middel van op maat gemaakte oplossingen. We combineren het advies van onze mensen met zelfontworpen oplossingen. Dat maakt het verschil voor onze klanten. Die combinatie noemen we asset-based consulting.” 

Wat bedoel je precies met asset-based consulting?

“Met onze filosofie van asset-based consulting vergroten wij ons aanbod. We denken dat onze klanten niet alleen worden geholpen met goed advies en hard werk door specialisten, maar ook met branchespecifieke oplossingen die snel te implementeren zijn en bij voorkeur out-of-the-box werken. En dat is wat wij onze klanten bieden.”

“We spelen een belangrijke rol in het optimaliseren van de gehele bedrijfsvoering van onze klanten door goed gedefinieerde oplossingen in te zetten. Dit doen wij in de vorm van datamigratie, data warehousing, connectiviteit en geautomatiseerde testoplossingen.” 

“Zeker in een wereld waar de kosten van maatwerkoplossingen stijgen, kunnen wij het verschil maken. De combinatie van onze oplossingen met die van de beste toeleveranciers staat centraal. Onze klanten komen daarbij altijd op de eerste plaats. Daarom blijven we nadrukkelijk onafhankelijk, ook in de partnerships die we hebben met andere leveranciers van software.”

Kun je iets meer vertellen over de samenwerking met CEPRES? Wat levert het jullie klanten op?

“CEPRES is een digitaal investeringsplatform voor niet-beursgenoteerde beleggingen. Het biedt investeerders en fondsmanagers data over en analytische tools voor alternatieve beleggingen. Dit doen ze op het niveau van een individuele belegging. Dat is cruciaal.”

“Tijdens de coronapandemie hadden investeerders en fondsmanagers die geen toegang hadden tot die data geen idee hoe corona hun portefeuille beïnvloedde. Investeerders die gebruikmaakten van CEPRES hadden dat overzicht wel en konden daardoor de juiste investeringsbeslissingen nemen.” 

“Dus als je kijkt naar onze filosofie van asset-based consulting, bieden we onze klanten met CEPRES een veelgeprezen platform. Concurrerende platforms hebben nog weleens problemen met datakwaliteit, data-eigendom en locatie. Voor die klanten is CEPRES de oplossing. Op onze beurt kunnen wij onze bestaande klanten sneller aansluiten door middel van slimme API’s en datamodellen.”

“Bovendien kunnen we gegevens over verschillende platforms migreren, waarmee we een naadloze SaaS-oplossing bieden. Hiermee kunnen wij onze klanten een extra optie bieden waarvan ik weet dat die voor velen voorheen buiten hun bereik lag. En natuurlijk hebben bestaande CEPRES-klanten voor al hun integratieprojecten en activiteiten er in LeadingMile nu een deskundige leverancier met Europese aanwezigheid bij.”

Wat zijn jullie ambities voor 2021?

“We investeren in toekomstige groei. Dit betekent dat we extra tijd en middelen hebben vrijgemaakt om zowel aan ons productaanbod als aan onze internationale expansie te werken. We hebben onlangs een kantoor in Londen geopend en zijn op zoek naar uitbreiding van ons personeelsbestand door middel van gerichte wervingscampagnes.” 

Wat is de belangrijkste factor voor die verdere groei?

“Ik denk dat onze internationale groei belangrijk is, niet alleen voor onszelf, maar ook voor klanten in de sector. Wij brengen een aantal klantspecifieke oplossingen die niche zijn en die de grotere adviesbureaus niet kunnen brengen.”

“Je voelt de behoefte aan een gespecialiseerde partner en aan meer kennis op het gebied van technische en operationele oplossingen in dit veld. Wij spelen hierin een cruciale rol, maar zullen moeten uitbreiden om de kosten laag te houden.” 

“Uiteindelijk is het ons werk om onze aanwezigheid overbodig te maken en de klant zelfvoorzienend te laten zijn.”

Wat heb je volgens jou nodig om een goede adviseur te zijn?

“Ik merk over het algemeen dat de beste consultants niet per se de mensen zijn die een specifieke taak al vaak hebben uitgevoerd. Het zijn juist de mensen die nieuwe dingen snel onder de knie krijgen en die ook nog eens begrijpelijk kunnen maken voor anderen, die het meeste waarde blijken te hebben voor klanten.”

“Consultancy is een veeleisende tak van sport waar de slimste mensen komen bovendrijven. De druk is altijd hoog en klanten willen waar voor hun geld. Daar moet je mee kunnen omgaan.”