Baker Tilly helpt Vogelzang Dakelementen met procesoptimalisatie
De experts van Baker Tilly hebben familieonderneming Vogelzang Dakelementen (VD) de afgelopen tijd geholpen met het optimaliseren van haar bedrijfsprocessen.
Al meer dan vijfendertig jaar ontwerpen, maken en plaatsen de specialisten van VD – uit het Overijsselse Dedemsvaart – verschillende soorten dakelementen. Denk hierbij onder andere aan dakkappellen, regenpijpen, dakgoten en -pannen. “We verzorgen het complete dakplaatje”, laat VD op zijn website weten.
Twee jaar geleden besloot het bestuur van het familiebedrijf dat het tijd werd om de leiding over te dragen aan de volgende generatie – zoon Jos Vogelzang en Stefan Riedeman, die sinds 2013 werkzaam is bij het bedrijf als ontwerper van tal van dakelementen.
Toen de kogel door de kerk was en duidelijk werd dat het tweetal binnen afzienbare tijd het roer zou gaan overnemen, stonden Vogelzang en Riedeman voor een belangrijke keuze: op welke manier zouden ze invulling gaan geven aan hun nieuwe rollen?
Investeren in bedrijfsprocessen
“Wat je altijd hoort als een familiebedrijf wordt overdragen, dat is dat er dan allerlei wijzigingen worden doorgevoerd, waardoor de cultuur heel erg verandert en dus het familiegevoel eruit gaat”, zegt Vogelzang. “Dat wilden wij hoe dan ook voorkomen en dus hebben we ons bij al onze beslissingen altijd afgevraagd hoe we het familiegevoel van Vogelzang vast konden blijven houden.”
Toen de twee aankomende directeuren met elkaar aan het sparren waren over de toekomst van de organisatie, concludeerden ze dat ze meer wilden weten over de bedrijfsprocessen. Niet veel later kwamen ze in contact met de adviseurs van Baker Tilly, die beschikken over veel kennis en expertise op het gebied van procesoptimalisaties binnen familiebedrijven.
Kort daarna brachten de specialisten van het accountants- en adviesbureau samen met Vogelzang en Riedeman allereerst de bedrijfsprocessen van VD in kaart. En dat was niet eenvoudig, want door de grote diversiteit aan producten die VD maakt zitten de bedrijfsprocessen aardig complex in elkaar, benadrukt Vogelzang.
Nadat deze eerste stap was afgerond, werd door Baker Tilly en de twee directeuren bepaald welke processen geoptimaliseerd konden worden. Op basis van die analyse werd vastgesteld welke medewerkers moesten worden bijgeschoold en welke nieuwe tools moesten worden aangeschaft, om op die manier de bedrijfsprocessen zo optimaal mogelijk te kunnen inrichten.
“De procesoptimalisatie heeft ons veel gebracht”, stelt Riedeman. “Het belangrijkste daarvan is misschien wel enthousiaste medewerkers die met ons op zoek willen gaan naar hoe we in de toekomst willen werken. Daarnaast heeft het doorlopen van de procesoptimalisatie ons ervan overtuigd dat we klaar zijn voor morgen.”