KPMG-merk is meer waard dan ING, Heineken en Unilever

24 juni 2021 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Profiel

Huisbankier ING, biergigant Heineken en consumentengoederenreus Unilever, wie kent ze niet? Eén ding hebben de merken volgens nieuw onderzoek gemeen: ze zijn in Nederland allemaal minder waard dan accountants- en adviesorganisatie KPMG. 

Deze conclusie trekt BrandFinance, een onafhankelijk Brits instituut dat jaarlijks onderzoek doet naar de ‘most valuable brands in the world’, oftewel merkwaarde. Wereldwijd zijn afgelopen jaar meer dan 5.000 merken in 40+ landen onder de loep genomen, en daaruit komt naar voren dat Mercedes-Benz, T-Mobile en Volkswagen de drie meest waardevolle merken van Europa zijn. 

In ons land staat oliegigant Shell op de eerste plek, een positie die het reeds inneemt sinds de start van de ranking, zo’n tien jaar geleden. Meteen daarna volgt KMPG. Op de derde plek staat ING, gevolg door Rabobank en Philips. De top tien bestaat verder uit wederom vijf welbekende namen in ons land: Heineken, ASML, Unilever, NN Group en Spar. 

KPMG merk is meer waard dan ING, Heineken of UnileverGezien de omvang van deze bedrijven en het aantal werknemers dat zij op hun loonlijst hebben staan, is de tweede plek van KPMG opmerkelijk te noemen. Bij de zakelijke dienstverlener werken in ons land zo’n 3.600 professionals, terwijl de overige Nederlandse topbedrijven in ons land tenminste het drievoudige aantal werknemers hebben.

Hoe komt KPMG dan zo hoog op de lijst? Wat vooral meespeelt is dat het bedrijf beschikt over een ijzersterk merk in de sector waarbinnen het opereert, en dat het merk een belangrijke rol speelt in de “toekomstige omzet” van de organisatie. Praktisch elke manager in het bedrijfsleven kent KPMG wel als auditor, consultant of financieel adviseur, en het merk wekt vertrouwen en geniet een sterk imago. 

De methodiek van BrandFinance kijkt ook naar factoren als stakeholder equity, bedrijfsresultaten en marketinginvesteringen. Al met al is het merk KPMG Nederland volgens de benchmark €10,4 miljard waard.

Stephanie Hottenhuis, de CEO van KPMG in Nederland, zegt dat de prestatie vooral mogelijk is gemaakt “dankzij het groeiende vertrouwen van onze klanten en medewerkers.” Ze voegt toe: “KPMG onderstreept hiermee de waarde van onze toekomstbestendige dienstverlening op het gebied van audit en strategisch advies. Een groot compliment aan iedereen die hieraan heeft bijgedragen in deze uitdagende tijden.”

In Nederland staan de grootste concurrenten van KPMG niet in de top 20. Internationaal gezien komen ze wel voor in diverse lijsten. Zo is EY volgens BrandFinance het negende meest waardevolle merk van Europa, en gooit Deloitte op het wereldwijde toneel de hoogste ogen.