Deloitte 's werelds meest waardevolle merk voor zakelijke diensten

18 mei 2021 Consultancy.nl 4 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Wereldwijde accountants- en adviesorganisatie Deloitte is uitgeroepen tot ’s werelds meest waardevolle merk in de zakelijke dienstverlening.

Elk jaar doet Brand Finance onderzoek naar de merkwaarde van ’s werelds grootste bedrijven. Uit de nieuwste editie van het onderzoek komt naar voren dat Deloitte een merkwaarde heeft van $26,7 miljard. Dat is $600 miljoen meer dan Accenture, ongeveer $4 miljard meer dan de op een na beste Big Four in de lijst, PwC, en $6 miljard meer dan branchegenoot EY.

De merkwaarde van Deloitte ligt hiermee dubbel zo hoog als die van KPMG en strategiekantoor McKinsey & Company. Daarmee doet McKinsey het overigens lang niet slecht, aangezien er bij Deloitte elk keer zoveel mensen werken.

Deloitte 's werelds meest waardevolle merk voor zakelijke diensten

Om de merkwaarde van de kantoren te beoordelen, keken de onderzoekers naar een reeks factoren, waaronder bedrijfsomzet en winstgevendheid, merksterkte, de impact in de industrie en de bedrijfsreputatie in de markt.

Ondanks de impact van de coronapandemie, die ook in de zakelijke dienstverleningssector voor economische malaise heeft gezorgd, heeft Deloitte gedurende de crisis veerkracht getoond, zo blijkt uit het onderzoek. In het boekjaar 2020 (dat eindigde in de zomer van 2020 en 3-4 maanden van pandemie telde), rapporteerde Deloitte een omzetgroei van 6% naar $48 miljard. Daarmee heeft Deloitte, op basis van omzet, zijn status als de grootste van de vier grootste zakelijke dienstverleners ter wereld veiliggesteld.

Advisory van groot belang

Deloitte bekleedt deze positie al sinds 2016, toen het de leiding overnam van Big Four-concullega PwC. Deloitte heeft zijn toppositie grotendeels te danken aan de omvang van zijn adviespraktijk – Deloitte Advisory. De praktijk is goed voor 41% van de totale fee-inkomsten. In combinatie met Deloitte Consulting, Monitor Deloitte (de strategy consulting-tak) en Deloitte Digital (de digitale transformatiepraktijk) is Deloitte ’s werelds grootste management consultingkantoor.

In 2002 was Deloitte, in de nasleep van het Enron-schandaal, de enige van de Big Four die zijn consulting-activiteiten niet verkocht. Van dat besluit plukt Deloitte nog altijd de vruchten, aangezien dit het kantoor een flinke voorsprong heeft gegeven op zijn Big Four-rivalen. Zij hebben in de afgelopen jaren immers hun consultingpraktijken opnieuw moeten opbouwen.

Veerkracht tijdens de crisis

Terwijl Deloitte de resultaten van het boekjaar 2021 nog bekend moet maken, wordt verwacht dat de financiële cijfers Deloitte’s leidende positie zullen herbevestigen. Veel van de belangrijkste kantoren binnen het wereldwijde netwerk van Deloitte liggen op schema om ten opzichte van vorig jaar groei te realiseren.

De wereldwijde CEO van Deloitte, Punit Renjen, toont zich verheugd over de resultaten die Deloitte het afgelopen jaar heeft neergezet. Zo liet hij onlangs de 330.000 werknemers van het bedrijf in een e-mail weten dat “veerkracht deel uitmaakt van ons DNA” en dat “we het jaar in een sterke positie zullen eindigen”.

“Ondanks dat Deloitte worstelt met een uitdagend jaar, blijft het zijn dominantie in de zakelijke sector demonstreren en claimt het de titel van ’s werelds meest waardevolle merk. De combinatie van Deloitte’s focus om mensen op de eerste plaats te zetten en zijn meer dan 175 jaar ervaring zorgt voor een echt veerkrachtig en wereldwijd toonaangevend merk”, zegt Parul Soni, een onderzoeker die aan het Brand Finance-rapport heeft meegewerkt.

Merkbekendheid en reputatie

De merkwaarde-benchmark wijst ook op de hoge merkbekendheid die Deloitte geniet onder het bredere publiek. In het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten bijvoorbeeld haalt Deloitte al maanden de krantenkoppen vanwege de hulp die het de overheden biedt bij hun aanpak van de Covid-19-crisis. Ook speelt de goede reputatie van Deloitte onder zijn klanten een belangrijke rol in de nummer één-positie.

Naast het leveren van consultingdiensten, helpen de auditors van Deloitte bedrijven en overheidsinstanties met het controleren van hun financiële gegevens, helpen accountants klanten met boekhoudkundige compliance en financieel management, en voorzien de belastingadviseurs van Deloitte opdrachtgevers van advies over hun (inter)nationale belastingen en transfer pricing. Tot slot adviseren de dealmakers van Deloitte leidinggevenden, bedrijfseigenaren en private equity-investeerders ten aanzien van onder meer fusies en overnames, het aantrekken van kapitaal en beursgangen

Andere merken binnen de zakelijke dienstverlening die in de top 20 van de ranglijst staan zijn onder meer BDO, Boston Consulting Group, Willis Towers Watson, Bain & Company, Mercer, Capita, Oliver Wyman, FTI Consulting, Mazars en Korn Ferry.