Christoph Schweizer de nieuwe CEO van Boston Consulting Group
De circa 1.500 managing directors & partners van strategy consultancykantoor Boston Consulting Group (BCG) hebben een nieuwe CEO benoemd: Christoph Schweizer.
De Duitser werkt al drieëntwintig jaar voor BCG. In 1997 sloot hij zich aan bij het Duitse kantoor in München, waar hij doorgroeide binnen de organisatie. Ook was hij zo’n vijf jaar werkzaam binnen het kantoor in New York).
De afgelopen jaren bekleedde Schweizer diverse senior posities, waaronder die van wereldwijde leider van de Healthcare-praktijk, Global Head of practice areas en ahoofd van Centraal & Oost-Europa en het Midden-Oosten – laatstgenoemde rol bekleedt Schweizer sinds 2017.
Vanaf 1 oktober zal Schweizer zijn nieuwe rol officieel gaan invullen en krijgt hij de leiding over een team van 22.000 professionals in 51 landen.
“Ik ben onze partners ongelooflijk dankbaar voor het vertrouwen dat ze in mij hebben gesteld om deze organisatie van wereldklasse te mogen leiden, terwijl we een nieuw hoofdstuk inluiden van ongekende verandering, uitdagingen en kansen voor onze klanten en voor de wereld”, laat de aanstaande CEO weten.
De 48-jarige Duitser – Schweizer wordt de zevende CEO van BCG in de 58-jarige geschiedenis van het kantoor – neemt het stokje over van Rich Lesser. De ervaren bestuurders wist in de drie termijnen dat hij aan het roer stond indrukwekkende groei te boeken. Zo wist hij BCG’s wereldwijde omzet te verdrievoudigen en het personeelbestand meer dan te verdubbelen. Onder zijn leiderschap breidde BCG bovendien zijn footprint uit van 42 naar 51 landen.
Een groot gedeelte van deze groei kwam voort uit een diversificatiestrategie. Tien jaar geleden was BCG een puur strategiekantoor, maar tegenwoordig is het ook sterk aanwezig in overige segmenten zoals onder meer digitale incubatie (BCG Digital Ventures), purpose consulting (BrightHouse), supply chain en procurement (BCG Inverto), digitale transformatie (BCG Platinion), herstructurering (BCG Turn) en data-analyse (BCG Gamma).
Vooral digital is een essentieel groeigebied gebleken – technologie, digital en analytics zijn tegenwoordig goed voor ongeveer 40% van BCG’s omzet, terwijl dit zo’n tien jaar terug slechts 10% bedroeg.
Lesser wist het partnerteam van BCG te overtuigen een anorganische groeiagenda na te streven. Dit is opmerkelijk te noemen, aangezien het partnerteam traditioneel organische groei verkoos boven acquisities. Tijdens Lessers ambtstermijn heeft het strategy consultancykantoor meer dan tien deals gesloten.
Hoewel hij het stokje straks overdraagt, zal Lesser bij BCG actief blijven in de rol van wereldwijde voorzitter. De huidige voorzitter, Hans-Paul Bürkner, zal de rol van managing director en global chair emeritus op zich nemen.