Verzekeraars boeken vooruitgang met open insurance

26 mei 2021 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

In navolging van banken overal ter wereld omarmen nu ook verzekeringsmaatschappijen steeds vaker een aanpak van ‘open data-samenwerking’ , ten gunste van hun dienstverlening, operaties en innovatie-inspanningen. Dat blijkt uit onderzoek van Innopay.

In de bankensector is ‘open banking’ vandaag de dag uitgegroeid tot een mainstreamterm. In het kort beschrijft open banking de praktijk die een sterkere samenwerking tussen banken en overige financiële dienstverleners op het gebied van klant- en financiële data mogelijk maakt, door middel van API’s (application programming interface). Doel van open banking is het bieden van meer gestroomlijnde en op maat gemaakte diensten aan klanten en het verbeteren van de effectiviteit van het ecosysteem.

Bij open insurance is dit niet anders, legt Innopay-partner Maarten Bakker uit: “Open insurance gaat over het delen en gebruiken van de snelgroeiende hoeveelheid gestructureerde (verzekerings)data, producten en diensten binnen digitale ecosystemen. Open Insurance wint snel aan terrein en is cruciaal voor verzekeraars om hun continuïteit en toekomstige relevantie te waarborgen.”

With the help of APIs, insurers can become Open Insurers and gain access to third party data, transactions and ecosystems

Innopay is een internationaal consultancybureau gespecialiseerd in datastrategie en datagedreven innovatie in onder meer de financial services-sector. Het bureau monitort reeds enkele jaren het open banking-landschap en heeft zijn onderzoek nu ook uitgebreid naar het verzekeringslandschap. 

“Hoewel enkele leidende verzekeraars vooroplopen in open insurance,”, legt Bakker uit, “liggen de meeste verzekeraars wel ver achter op de banken”. Om tot zijn bevindingen te komen, analyseerde Innopay de volwassenheid van API’s en de technische infrastructuur bij meer dan honderd verzekeraars, en vergeleek die resultaten met die van meer dan driehonderd banken.

Een belangrijk inzicht is dat veel verzekeraars nog een lange weg te gaan hebben om toegang te krijgen tot hun verzekeringsgerelateerde gegevens, producten en diensten. Naast hun strategie en governance rondom het delen van gegevens, hebben verzekeraars ook een achterstand op het gebied van technologische knowhow. Banken zijn ook geavanceerder in het commercialiseren van hun uitgaven aan open data-innovatie, een belangrijke motor als het gaat om hun investeringen.

Insurers can explore API propositions within five key areas of the value chain

Volgens Bakker is het “tijd voor verzekeraars om nu echt na te denken over hun strategie om (verzekerings)data, producten en diensten open te stellen, de noodzakelijke competenties te ontwikkelen en digitale ecosystemen te creëren.”

Gebieden waar met open insurance op korte termijn voordelen gerealiseerd kunnen worden zijn onder andere het verbeteren van de prestaties in directe verkoop en via externe kanalen, een effectievere acceptatie door betere risicoberekeningen, een meer gestroomlijnd onboardingproces met als gevolg een betere klantervaring en het efficiënter managen van claims binnen de verschillende kanalen.