M&A in transport en logistiek zwakt niet af tijdens coronacrisis

05 mei 2021 Consultancy.nl 3 min. leestijd

Ondanks de huidige economische crisis blijft de fusie- en overname-activiteit in de transport- en logistieke sector op een stabiel niveau. Dat blijkt uit onderzoek van Aeternus.

Er is binnen de transport- en logistieke sector al enkele jaren sprake van een toenemende consolidatieslag. De reden voor de meeste fusies en overnames ligt in het streven naar schaalgrootte, om zodoende de uitdagende marktomstandigheden (onder andere op het gebied van digitalisering, e-commerce, verduurzaming, personeelstekort en het verbeteren van de marge) het hoofd te kunnen bieden.

Uitdagende markt

Het relatief hoge aantal transacties in de afgelopen twaalf maanden houdt volgens de onderzoekers van Aeternus nauw verband met deze uitdagende marktomstandigheden. “Door de huidige economische omstandigheden als gevolg van de Brexit, de stikstof- en PFAS-problematiek en nu ook de gevolgen van de coronapandemie, is er in toenemende mate behoefte aan schaalvergroting om zo synergievoordelen te behalen”, stellen de auteurs in hun rapport.

M&A in transport en logistiek zwakt niet af tijdens coronacrisis

Wat ook meespeelt is dat er steeds meer sprake is van zogeheten ‘distressed deals’: transportbedrijven die noodgedwongen op zoek gaan naar een overnamepartner omdat zij anders het hoofd niet boven water kunnen houden. “De huidige transportmarkt biedt de grotere gezondere bedrijven een kans om kleine noodlijdende partijen voor een prikje op te kopen”, zo valt te lezen in het rapport.

Deals

Voorbeelden van deals die het afgelopen jaar zijn afgerond zijn de overname van 80% van de aandelen van KLG Europe door de Chinese expediteur Sinotrans (de overige 20% worden medio 2021 overgedragen), de overname van Snel Shared Logistics door Vos Logistics en de meerdere aankopen die AB Texel Group deed, zoals Van Wieren International en het agrarisch transport van Van Leendert. Branchegenoten De Winter Logistics, Nijhof-Wassink, AB Texel Group en Neele-Vat Logistics deden ook diverse acquisities in de onderzochte periode.

Diverse deals werden ook over de landsgrenzen heen gesloten, zoals de overname van Huisman Group door Het Deense ferry- en transportbedrijf DFDS. Huisman Group is een aanbieder van groupage en contractlogistiek die zich richt onder meer richt op het tijdkritische vrachtvervoer tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk.

Ook fusies tussen bedrijven zijn in populariteit toegenomen. In totaal telde Aeternus in de bewuste periode twaalf fusies, in tegenstelling tot enkel twee fusies in de periode ervoor. Hartman Expeditie presteerde het zelfs om twee keer te fuseren, in januari 2020 met Brinkman Trans Holland en een maand later met J.P. Vis & Zn. Ook hier vormden schaalvergroting en het zorgen voor meer ‘rugdekking’ de belangrijkste drijfveren om in de sterk veranderende markt tot een fusie te besluiten.

Meer weten? Bekijk de pagina Fusies & Overnames in Transport & Logistiek voor uitgelichte deals.

Private equity?

Opvallend is volgens Aeternus dat hoewel private equity-spelers in andere sectoren sterk in opkomst zijn, ze in de transport- en logistieke sector vooralsnog geen echte rol van betekenis lijken te spelen. “De reden is mogelijkerwijs de geringe marge op bedrijven in de transport- en logistieke sector”, zo luidt een voorzichtige conclusie van de onderzoekers.