ID&T en Monica Geuze nemen belang in drankproducent Stëlz
Evenementenbureau ID&T en Monica Geuze zijn aandeelhouder geworden van drankproducent Stëlz.
Dat ID&T – een bedrijf met een omzet van ruim €100 miljoen dat wereldwijd dancefeesten organiseert – een belang neemt in een producent van alcoholische versnaperingen is weinig opzienbarend. Maar dat ook Monica Geuze aandeelhouder is geworden van Stëlz is in eerste instantie verrassender.
Gouden PR-zet
In tweede instantie valt dat echter reuze mee. Geuze is namelijk een zesentwintigjarige influencer met maar liefst 1,2 miljoen volgers op Instagram, en Stëlz is een producent van zogenaamde ‘hard seltzers’: hippe, caloriearme alcoholische (4,5%) drankjes op basis van bruiswater met een fruitsmaakje.
Geen verrassing dus, maar volgens experts een gouden PR-zet van het bedrijf.
“Zij heeft ons echt weten te lanceren met haar bereik”, zegt Milan Voet, medeoprichter van Stëlz, in een persbericht. “Maar ook in het creatieve proces is ze van enorme toegevoegde waarde. Monica ziet supersnel of iets werkt of niet en is niet bang om keuzes te maken. Dat is precies wat we nodig hebben en wat we willen uitstralen.”
Producent van hard seltzers
Voet, van huis uit advocaat, richtte Stëlz in 2019 op samen met drie anderen. Dat gebeurde nadat pogingen om de drankjes van hardseltzerbedrijf White Claw uit Canada te importeren meermaals mislukten.
Vanzelfsprekend belemmert de gesloten horeca iedere alcoholische drankproducent. Desondanks gaat het bij Stëlz momenteel vrij aardig. “Onze webshop draait als een tierelier. Daarnaast lanceren we binnenkort fourpacks bij de Albert Heijn en zijn we via bezorgsupermarkt Gorillas verkrijgbaar”, zegt Voet in zakenblad Quote.
Gigantisch netwerk
Met ID&T aan boord heeft Stëlz naast een aanzienlijk geldbedrag ook een enorm afzetnetwerk binnengehaald. Het evenementenbureau, dat werd opgericht in 1992, organiseert talloze en gigantische dancefeesten, zoals Mysterland, Thunderdome, Welcome to the Future, Tomorrowland en Awakenings.
Door de deal wordt Stëlz de exclusieve leverancier voor festivals van ID&T. Dit jaar heeft dat alleenrecht hoogstwaarschijnlijk veel weg van een dooie mus, maar voor 2022 staan bijvoorbeeld al zeventig festivals op de planning. En dat tikt behoorlijk aan: in het verleden gaven bezoekers gemiddeld genomen een kleine €40 aan consumpties uit per festival.
Deal
Bij de transactie werden ID&T, Monica Geuze en de eigenaren van Stëlz ondersteund door experts van advocatenkantoren Orange Clover (Mark Loefs) en Taylor Wessing (Selma Baouch). Over de dealomvang zijn op het moment van schrijven geen details naar buiten gebracht.